הרשמו לדיוור
מפגשים כל מה שמעניין
ירדן

להזמנת הפעילות:

שאלות? נשמח לענות

עינת קליינפלץ מנהלת מחלקת "מפגשים" והדרכה דוא"ל: einat@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 104 נייד: 052-4272728


סתיו פולק מפיקת תוכן ומשווקת פעילויות "מפגשים" והדרכה דוא"ל: stav@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 125 נייד: 054-3050578


אלה לביא מפיקת תוכן ומשווקת פעילויות "מפגשים" והדרכה דוא"ל: ela@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 105 נייד: 054-3210866

פסיכולוגיה התפתחותית וספרי ילדים: מה הקשר?!

מפגש להורים, צוותי ספריות ומחנכים עם ד״ר ירדן קדר

ד״ר ירדן קדר הוא ראש החוג לחינוך בגיל הרך במכללה האקדמית בית ברל.
במחקריו הוא בוחן את רכישת השפה והתפתחות ניצני החשיבה בשלבי החיים המוקדמים ביותר, למעשה כבר בגיל ינקות.
במהלך השנים בדק קדר מגוון של נושאים בתחום זה, למשל:
האם תינוקות שבקושי מדברים יכולים בכל זאת להבין משפטים מורכבים? האם ילדים הלומדים שפה נוספת נמצאים בעמדת חסרון או דוקא יתרון לעומת ילדים חד לשוניים? האם תינוקות משתמשים במחוות ידיים ככלי עזר בלמידת השפה? וכיצד משתקף המאמץ שמשקיע הילד בלמידת השפה בהבעות הפנים שלו?

לא מזמן הוציא קדר את ספרו הראשון לילדים – ״הברווז והטיגריס המעופף״, ספר הרפתקאות מותח וקצבי לגילאי 4-8 המלמד את הילדים כיצד להתמודד עם פחד ואף להשתמש בו לטובתם בעזרת הפעלת הדמיון.

זהו הספר הראשון מתוך סדרת ספרים שבמרכזה גיבור לא שגרתי, ברווז רטנן שרק רוצה לישון בשקט באגם שלו.. ואולם, לרוע מזלו, בכל ערב מגיעה אליו חיה אחרת עם בקשה מוזרה, וככל שהברווז מצליח יותר בפתרון הבעיות, כך מגיעות אליו עוד ועוד חיות…

והפעם, מפתיע את הברווז בשנתו טיגריס גדול ומאיים, ובפיו דרישה מוזרה: הוא חייב ללמד אותו לעוף, ולא – ייחרץ גורלו של הברווז!

על המפגש:
חלקו הראשון של המפגש עוסק ישירות בתכנים שעולים בספר ובעזרתם מסביר ד״ר קדר כיצד ניתן לסייע לילדים להתמודד עם פחדים בעזרת כוח המחשבה והדמיון; להכיר בהבדל בין מחשבות למעשים (באיזה גיל וכיצד נוכל ללמד את הילד להבין שיש הבדל כזה); ולעודד מוטיבציה ואומץ – איך נעזור לילד להתמודד עם אתגרים קטנים וגם גדולים.

מסרים נוספים עליהם מרחיב קדר הם הכוח שביצירתיות (שני הרעיונות הראשונים אותם מציע הברווז לטיגריס הם צפויים ושבלוניים מדי, ולכן נכשלים); וחשיבותה של כנות – הן עם עצמך והן עם אחרים. דווקא ברגע בו הברווז מתייאש ומפסיק לנסות למשוך זמן ו׳למרוח׳ את הטיגריס, עולה לו לפתע הרעיון שהפחד לא רק משתק, אלא שאפשר להשתמש בו גם ככלי ממריץ – וזה אכן מה שעובד בסופו של דבר עבור הטיגריס. כשהברווז משתף את הטיגריס ברגשותיו ובפחד העצום שהוא חווה ממנו, הטיגריס מפסיק לאיים עליו ומניח עליו את כפו בחיבה. הטיגריס מבין שצריך משהו מאוד דרסטי כדי שהוא יצליח להמריא ולעוף – וכך, רק כאשר הוא מצליח ׳להיכנס לדמות׳ ולחוות בפעם הראשונה בחייו פחד (מדינוזאור דמיוני), רק אז הוא מצליח באמת לעוף.

חלקו השני של המפגש עוסק בקשר הכללי שבין תחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית לבין ספרי ילדים.

בעזרת קטעי וידאו בהם מוצגים ממצאים מפתיעים מהשנים האחרונות לגבי התפתחותם של תינוקות וילדים בעולם התזזיתי בו אנו חיים ב׳עידן הסמארטפון והאייפד׳, קדר ממחיש מדוע אותם רגעים (שלצערנו הופכים לנדירים יותר ויותר) בהם אנו מקריאים ספר לילדנו הינם חשובים לאין ערוך ומהווים שיא רגשי, קוגניטיבי וחברתי עבור הילד וההורה כאחד – הן באותו רגע עצמו והן לטווח הארוך יותר מבחינת למידה, בטחון, הקשר ביניהם, ועוד.

כך למשל, הקראת הספר והשאלות שהיא מעוררת מספקות לילד גישה למידע קריטי על העולם. משמע, כללי התנהגות, נורמות חברתיות, וכיצד להתאים התנהגות ושימוש בשפה להקשר החברתי המסוים בו אנו נמצאים.

הופעה ב׳מגזין׳ עם אושרת קוטלר -ערוץ 10 >

למפגש לילדים עם ד״ר ירדן קדר: הברווז והטיגריס המעופף >