הדרכות לצוותים בספריות עם אסנת גולדפרב – תפור לפי מידה
איך עובר לו רץ הזמן, סדנת ניהול זמן
בעולם המודרני קיים צורך לניהול זמן ולניהול משימות רבות. מהעולם התזזיתי הופך אותנו למרובי משימות ופרוייקטים עלינו למלא בתוך פרקי זמן – קצרים או ארוכים. הסדנא נותנת כלים ישימים לתיעדוף משימות יעיל, לניהול זמן איכותני, השומר על עבודה רציפה. במסגרת הסדנה יחוו המשתתפים תהליך אותו יוכלו לאמץ בעבודתם ובחייהם הפרטיים. סדנת ניהול זמן "איך עובר לו רץ הזמן" הינה מדוייקת, לא שגרתית ומקורית.
הסדנא הותאמה לספריות בישראל, אני מזמינה אותך ואת הצוות שלך לכוון מחדש את השעון, להצליח לתקתק כמו מטרונום את המשימות, עם חיוך ובהרמוניה.
בין נושאי העניין:
♫ לימוד ניהול סדר העדיפויות.
♫ הבנת סוגי הזמנים, סוגי הצרכים וזיהויים.
♫ מימדים הכרחיים לניהול זמן יעיל, מדוייק וממוקד.
♫ זיהוי גזלני הזמן והימנעות מהם.
♫ הדמיון בין שפת המוסיקה, לבין ניהול זמן.
♫ חשובומטר – על פי דפנה מאיר ז"ל.
♫ זיהוי המוסיקה שמאחורי הקולות הפנימיים לניהול הזמן, זיהוי רעשי רקע.
♫ למידה והפקת לקחים.
למידה משמעותית דרך המוסיקה
המופע המוסיקלי "למידה משמעותית דרך המוסיקה" מפתח כושר חשיבה, יצירה ולימוד עצמי ומעודד פיתוח אישי תוך מעורבות חברתית. המופע תואם את גישתו של שר החינוך מר שי פירון "ישראל עולה כיתה – עוברים ללמידה משמעותית". באמצעות המופע ילמדו התלמידים להאזין למוסיקה שמאחורי המילים ולמוסיקה שמאחורי הצלילים. הרפרטואר במופע יכלול מוסיקה קלאסית וגם מוסיקה ישראלית פופולרית. והוא מתבסס על שירה ישראלית אמנותית המותאמת לילדים (לדוגמא סשה ארגוב) ושירה אמנותית קלאסית (מוצרט, שוברט, ברהמס). כדבריו של אפלטון: מוסיקה היא חוק מוסרי: נותנת כנפיים לשכל.. מעוף לדמיון וחיים להכל."
משך המופע: 45 דקות.
מופיעים:
אסנת גולדפרב-ארזואן: הנחיה, נגינה בחליל, בחליליות ושירה | רויטל רביב: זמרת | גלעד שפירא: פסנתרן וזמר |מפרט טכני: מקרן ברקו, 3 מיקרופונים, 2 מוניטורים, 2 חיבורי PL (למחשב ולפסנתר החשמלי).
כסאות מוסיקליים – סדנא לצוותי הספריות
מוסיקה היא שפה (בלא מילים): מוסיקה יכולה לגרום לך להתנדנד בכיסא, יכולה להעלות על פניך חיוך בלתי מוסבר או אפילו להוציא אותך מכליך, אבל היא תמיד משפיעה עליך. תזמורת היא קבוצה, וככזאת יש לה מנהיג (מנצח) וצוות: המנצח חייב להיות בעל כישורים ותכונות המאפשרים את שיתוף הפעולה עם התזמורת, למשל: כריזמטיות, מקצוענות, מקצועיות, יזמות, בעל חזון והתלהבות. גם נגינה או שירת דואט מחייבת שיתוף פעולה. במוסיקה, בחַברות, בהוראה ובכל קבוצה חשוב מאד הביטוי האישי (והנשמה). בכל קבוצה / חברה קיים צורך חיוני בניהול זמן ובארגונו. מוסיקאים הם בעלי משמעת עצמית, התמדה ונחישות. כל אלה תכונות החשובות בניהול. במסגרת הסדנא נתמקד בתחום מהותי ועיקרי בניהול: עבודת צוות, כדברי הפתגם האפריקני: אם אתה רוצה להגיע מהר – לך לבד; אם אתה רוצה להגיע רחוק – לך ביחד".
הסדנא "כסאות מוסיקליים" פותחה על מנת לתת כלים יישומיים לעבודת צוות יעילה ולשיתוף פעולה.
משתתפי הסדנא ייחשפו לדמיון בין מוסיקה לניהול, יבינו מהם יתרונות הצוות הסינרגטי וילמדו מהם המרכיבים ליצירת עבודת צוות תומכת ולשיתוף פעולה.
הסדנא מציגה פן שונה לפיתוח עבודת צוות, המבוססת על אמנות בלתי מילולית, מילולית ותקשורת. כך למשל, הנגינה ו/או השירה ביחד (החל מדואט), מחייבת תקשורת, הקשבה לאחר ועבודת צוות.
נושאי הפעילות:
♫ הדגמת תכני עבודת הצוות והתקשורת דרך יצירות מוסיקליות וסרטים.
♫ הבנת המשמעות הצוותית בקשר בין סולו, לזוג ולהרכב.
♫ הבנת ההבדל בין צוות לקבוצה, דומיננטיות ופאסיביות, יחסי מוביל-מובל.
♫ תקשורת במוסיקה ובקולנוע.
♫ השפעת המוסיקה על רגשות ויכולתה לסייע בתקשורת בינ-אישית.
♫ הדמיון בין מוסיקה לניהול.
♫ מוסיקה ככלי ניהולי – חלוקת עבודה, ניהול הזמן, ניהול המשאבים ומכוונות למטרה.
אמנות ההקשבה לקול הקורא
סדנת סגנונות תקשורת לצוותים בספריות
הם נכנסים לספרייה "רק" כדי להחליף ספר: אשת הקריירה שהקריאה היא אהבה ותרפיה עליה היא אינה מוותרת, תולעת הספרים, הילד מאחורי הדלפק, האישה המתלוננת, האיש שעושה את הדברים לאט, אבל הוא מבוגר חביב, האיש שאוהב לקחת רבי מכר, אבל מתמהמה בקריאתם. כשדלת הספריה נפתחת, ושלל הספרים המוצגים בספרייה לפניו, נכנס הקורא (שהוא הלקוח) לעולם אחר: עולמם של הספרים, עולם המוזות, עולם השקט. הם נכנסים למקום העבודה שלך, הספרנ/יות והמידענ/יות.
למרות השקט השורר בספריה, זהו מקום של תקשורת ומקום תרבותי. הדיאלוג המתקיים בין הספרנ/ית לקהל הקוראים יכול להיות בסך הכל בהחלפת ספר ובשיחת חולין קצרה, או בשקיעה בשיחה ארוכה יותר על אודות הספר הנקרא לאחרונה והמשך ישיר לחיי היום יום. הספריה נותנת שירותים: מחליפה ספר, מוצאת מקורות מידע וקשובה לרצונותיהם. בסך הכל הם לקוחות, גם כשהם נחמדים, גם כשהם טרחנים, וגם כשיש לחץ גדול. מצפים מהספרנ/יות ומהמידענ/יות לתת שירות תוך תודעת שירות.
בכל מקום בו קיימת קבלת קהל, יש מגע בין אנשים, יש מגע בין טיפוסים שונים. כדי לדעת כיצד להתנהל מולם, כדי לדבר בשפה שלהם, כדי לייצר שיחה נעימה, שיתוף פעולה וחוויה טובה. אם נדע לקרוא איזה טיפוס עומד מאחורי הדלפק, נוכל להתנהל מולו בצורה ראויה, יעילה, ולהימנע מקונפליקטים. אם נדע לזהות איזה טיפוס הוא העובד בצוות שלנו, נדע למה ניתן לצפות ממנו וכיצד להפעיל אותו בצורה איכותית, יעילה אשר כולנו נצא נשכרים ממנה.
זיהוי סגנונות התקשורת השונים יכול להיות משול לידיעת שפות שונות. מוסיקה היא שפה במלוא מובן המילה.
המוסיקה הבוקעת מהקול, האינטונציה, מניעה אותנו בצורה אינטואיטיבית לתגובה מסוימת. הקול משמש רמקול לנפש האדם ולאופיו: חיתוך דיבור, שטף הדיבור משקפים סגנון אישיות שונים. דרך האזנה למוסיקה שמאחורי המילים, נוכל לדבר עם לקוחותינו / חברינו / משפחתנו בקול אחד והרמוני.
לאור ההיכרות במהלך הסדנא עם הטיפוסים שונים, נדע להניח למוסיקה בצד, ולשזור קול הרמוני בתקשורת מול האחר ולמנוע חיכוכים הנובעים מ"שיחה בשני קולות."
הסדנא "אמנות ההקשבה לקול הקורא" פותחה על מנת לתת כלים יישומיים לסגנונות התקשורת השונים בה אנו נתקלים במהלך חיינו ובמהלך עבודתנו וליצור לשיתוף פעולה עם הסובבים אותנו.
משתתפי הסדנא ייחשפו לדמיון בין שפת המוסיקה לסגנונות התקשורת, יזהו את מאפייני הטיפוסים השונים וילמדו כיצד ניתן להפיק את המיטב מכל טיפוס.
הסדנא מציגה פן ייחודי, מקורי ושונה לתקשורת מקרבת, לסוגי תקשורת, המבוססים על אמנות בלתי מילולית, מילולית ותקשורת.
סגנונות תקשורת דרך המוסיקה – סדנה מקורית וייחודית שפותחה על ידי המוסיקולוגית, מנחת הסדנאות והיוצרת הרב-תחומית אסנת גולדפרב-ארזואן. הסדנא משלבת צפיה, שמיעה, ניתוח ויצירה של מוסיקה (במגוון סגנונותיה: פופולרית, ג'אז וקלאסית) בשילוב סימולציות חוויתיות והומור. כל אלה מאפשרים למידה חוויתית יותר, מרגשת יותר, מחדדת יותר ובלתי נשכחת.
התוצאה הינה יישום מהיר של המטרות שהוגדרו בראשית הסדנה על ידי הלקוח המזמין.
מה בסדנא?
♫ הבנת סגנונות התקשורת השונים, במאפיינים ובזיהויים.
♫ התנהלות מול סגנונות התקשורת השונים.
♫ משמעות הקול החיצוני לעומת הקול הפנימי.
♫ הדמיון בין שפת המוסיקה, בין זיהוי סגנונות מוסיקליים לסגנונות של אישיות והתמודדות מולם.
♫ סגנונות תקשורת במוסיקה ובקולנוע
♫ השפעת המוסיקה על הרגשות ויכולתה לסייע בתקשורת בינ-אישית.
♫ זיהוי המוסיקה שמאחורי הקולות, על מנת לא להוציא מהכלים.
♫ מימדים הכרחיים לתקשורת מקרבת.
♫ למידה והפקת לקחים.
♫ המשל והנמשל – מסימולציה לפרקטיקה.
אסנת גולדפרב-ארזואן, מרצה וחוקרת הזמר הישראלי, דוקטורנטית במחלקה למוסיקה באוניברסיטת בר-אילן.
מרצה ומנחת סדנאות בעבור קהלי יעד רבים. מרצה בספריות, בקתדראות רבות ברחבי הארץ במשך מספר עונות למשל באילת, בחוף הכרמל, בראשון לציון ועוד, במסגרת סופי השבוע של "רעות קשרי תרבות", בכנסים מקצועיים בבית התפוצות, באוניברסיטת בר-אילן, במכללת לוינסקי ועוד.
מנחת סדנאות לפיתוח מנהלים בנושאי סגנונות תקשורת, עבודת צוות, ניהול זמן והעצמה. מנחה סדנאות המותאמות במיוחד לספריות. יזמה, הפיקה, הוציאה לאור את הספר "המשקפיים הוורודים של יעל". כסופרת חיברה, יזמה והוציאה לאור גם את הספר "אליעד לומד אותיות בגן החיות" (2004), אשר יצא בשלוש מהדורות; וחוברות הלימוד: "תגלית החלילית – סופרן א'" ו"תגלית החלילית – אלט א'", מדריכת טיולי מוסיקה ברחבי העולם.