הרשמו לדיוור
מפגשים כל מה שמעניין
הרצאה שי פררו

להזמנת הפעילות:

שאלות? נשמח לענות

עינת קליינפלץ מנהלת מחלקת “מפגשים” והדרכה דוא”ל: einat@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 104 נייד: 052-4272728


סתיו פולק מפיקת תוכן ומשווקת פעילויות “מפגשים” והדרכה דוא”ל: stav@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 125 נייד: 054-3050578


אלה לביא מפיקת תוכן ומשווקת פעילויות “מפגשים” והדרכה דוא”ל: ela@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 105 נייד: 054-3210866

הרצאה – ד”ר שי פררו

הרצאות ברוח אחרת

הרצאות לפי חלוקה לנושאים מרכזיים:

היסטוריה של ארץ ישראל
– ‘בתחנה בבאר שבע עמד קטר’: תולדות הרכבת בארץ ישראל מתקופת הטורקים ועד לימינו.
– התנועה הכנענית במהלך תקופת המנדט הבריטי ושנותיה הראשונות של המדינה.
– הש”י – קורותיו של שירות הידיעות של ארגון ההגנה.
– סיור מודרך במוזיאון הכט להיסטוריה של ארץ ישראל.

מיסטיקה, מאגיה ורוחניות אלטרנטיבית
– תולדות המאגיה והכישוף בתרבות המערב.
– מאגיה וכישוף ביהדות בעת העתיקה ובימי הביניים.
– האמונה בשדים ביהדות מתקופת התנ”ך ועד לימינו.
– דתות חדשות, ניו אייג’ ורוחניות אלטרנטיבית בישראל.
– דתות הניאו-פגאניזם המערבי המודרני.
– נשים כמנהיגות רוחניות בתנועות דתיות חדשות במאות ה- 19 וה- 20.
– רוחניות פמיניסטית במחצית השנייה של המאה העשרים.

נופים, אתרים ותרבויות מרחבי העולם
– סטונהנג’ ומעגלי האבנים המסתוריים של בריטניה.
– לונדון מעבר למסלול התיירים השחוק: שכיות חמדה נסתרות בעיר ומחוצה לה.
– סודות הרכבת התחתית של לונדון.
– גלסטונברי – רוחניות, קסם ומוסיקה בעיירת הניו אייג’ של בריטניה.
– טרקים באיים הבריטיים.
– מסלול הדרך הרומנטית בבוואריה, גרמניה.
– אנתרופולוגיה על רגל אחת.
– יפן – סיפור עלייתה, נפילתה ועלייתה המחודשת.
– ‘כל אשר תחת השמיים’ – סיפורה של סין העתיקה, מהעבר המיתולוגי ועד להקמתה של הקיסרות הראשונה.
– תולדות הודו המודרנית – מהיהלום שבכתר הבריטי למעצמה גרעינית.


התנועה הכנענית במהלך תקופת המנדט הבריטי ושנותיה הראשונות של המדינה
בשנות הארבעים והחמישים פעלה בארץ קבוצת אמנים, משוררים וחברי פלמ”ח צעירים אשר ביקשו ליצור במרחב הארץ-ישראלי אומה עברית חדשה, שתתנתק מכבלי אלפיים שנות גלות היהודים ותתבסס במקום זאת על המורשת התרבותית המשותפת לעמי המרחב השמי. מנהיג התנועה, המשורר יונתן רטוש, התנגד לציונות, אשר ביקשה לבנות בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, והעם העברי שחזה היה מורכב מיושבי האזור, יהודים וערבים גם יחד (בלי קשר למה שהאחרונים חשבו על כך). בשנים שלפני קום המדינה נפוצו שמועות ביישוב כי חברי הקבוצה הסתננו לשורות אחת מפלוגות הפלמ”ח שבעמק יזרעאל, ושם קיימו ריקודים בעירום ואורגיות פרועות סביב אישה עירומה שסימלה האלה הכנענית עשתרת. בעקבות השמועות הודבק לחברי הקבוצה הכינוי ‘כנענים’. הקבוצה אמנם התפזרה שנים מעטות לאחר קום המדינה, אך המשיכה להשפיע באופן עקיף על התרבות, האמנות והספרות הישראלי. בהרצאה זו אסקור את תולדות התנועה הכנענית ואת עיקריה האידיאולוגיים, ואציע פתרון לתעלומה הגדולה: האם אכן קיימו חבריה ריקודים סוערים בעירום שהוקדשו לאלת הפיריון, התשוקה והמלחמה עשתרת, או שהאמת הייתה פחות מסעירה.


הש”י – קורותיו של שירות הידיעות של ארגון ההגנה
הצורך בהשגת ידיעות מודיעיניות איכותיות לווה את היישוב העברי בארץ ישראל עוד מתקופת השומר, גבר בתקופת המאורעות של שנות העשרים והשלושים והגיע לשיאו בתקופת המדינה-שבדרך, בשנות הארבעים. בחזית המאמץ המודיעיני עמד הש”י – שירות הידיעות של ההגנה, שפעיליו – אשר פעלו באופן חשאי מתחת לרדאר של השלטון הבריטי – עסקו בריגול ובאיסוף מידע כנגד הבריטים, הערבים ואף במישור הפנים-יהודי כנגד ארגוני ‘הפורשים’ והקומוניסטים. חלק מפעילי הש”י, כגון איסר הראל, התברגו לאחר קום המדינה במוסד ובש”ב והגיעו לתפקידים הבכירים ביותר בקהיליית המודיעין הישראלית. בהרצאה זו נלמד על מקורותיו של הש”י ועל פעילות מחלקותיו השונות, תוך כדי התמקדות בכמה מעלילותיו הידועות של הארגון, ועל הדרך נשמע גם על ‘דלק’ – ארגון המודיעין של האצ”ל – ועל מחלקה ו’ שמילאה תפקיד דומה עבור פעילי הלח”י.


‘בתחנה בבאר שבע עמד קטר’: הרכבת בארץ ישראל מתקופת הטורקים ועד לימינו
במסגרת הרצאה זו נסקור את 125 שנות פעילות הרכבת בשטחי ארץ ישראל. נלמד על הקמת הקו הראשון בין יפו לירושלים בתקופת השלטון העות’מני ועל הדמויות שנקשרו בו: ממשה מונטיפיורי שחזה אותו וגוסטב אייפל שתכנן את גשריו, ועד לקייזר וילהלם השני ובנימין זאב הרצל שנסעו בו. ניזכר ברכבת העמק המיתולוגית ונלמד על הסיבות להקמתה כחלק מקו הרכבת החיג’אזית אשר הסיעה את עולי הרגל המוסלמים מדמשק אל מכה ומדינה. נשמע על התפתחות הרכבת בתקופת המנדט הבריטי, אז שימשה תחנת חיפה כצומת רכבתית בין שלוש יבשות שונות, ונסקור את פעילות רכבת ישראל לאורך שנותיה ועד לתקופת הפיתוח במאה ה-21.


הדרכה במוזיאון הכט לארכיאולוגיה של ארץ ישראל
על פסגת הכרמל הירוק-עד, בנבכי קמפוס אוניברסיטת חיפה, שוכן לו מוזיאון הכט לארכיאולוגיה של ארץ ישראל. המוזיאון מלא בשכיות חמדה משלל של תקופות ארכיאולוגיות (מתקופת האבן ועד לתקופה המוסלמית) שממחישות את עושר החיים במרחב הארץ-ישראלי לאורכה של ההיסטוריה (והפרה-היסטוריה) ומעשירות את הדמיון; במשך כעשור עבדתי כמדריך קבוצות במוזיאון, בין אם היו אלה תיירים מהארץ ומחו”ל, או אף אורחים רבי מעלה של אוניברסיטת חיפה. אשמח לקחת אתכם למסע בין אוספי המוזיאון המרתקים והייחודיים. אני זמין להדרכות בכל ימי השבוע (גם בשבתות ובחגי ישראל), וניתן לשלב את הביקור במוזיאון עם תצפית לעבר אזור הצפון ממרומי מגדל האוניברסיטה, או עם ביקור בפארק הארכיאולוגי הפתוח והמוצל שצמוד לקמפוס.


תולדות המאגיה והכישוף בתרבות המערב
משחר האנושות פנו בני האדם לאמצעים כגון מאגיה וכישוף על מנת לעמוד בפני עוצמות הטבע והאלים, ואף כדי לרתום עוצמות אלו לטובתם. בהרצאה זו נלמד על השימוש בפרקטיקות של מאגיה וכישוף בקרב כמה מהציוויליזציות העתיקות עליהן נבנו יסודותיו של העולם המערבי המודרני – המצרים, היוונים והפרסים – ועל התפתחות מסורות אלו באירופה במהלך ימי הביניים, תקופת הרנסאנס ואף בימינו אנו. נדבר על מסדרים מאגיים ואגודות סתרים אזוטריות; מכשפות (אמיתיות ודמיוניות) בימינו ובתקופות עברו; על המחיר הנוראי ששילמו המואשמים במעשי מאגיה וכישוף בעבר הרחוק; ועל פריחתן של פרקטיקות אלה בקרב ניאו-פגאניים וניו-אייג’רים במערב המודרני.

* הרצאה זו יכולה לשמש גם כמבוא לסדרה של מפגשים אשר יעסקו בהרחבה במאגיה וכישוף במצרים, יוון וביהדות העתיקה, באירופה של ימי הביניים ותקופת הרנסאנס, ועוד.


מאגיה וכישוף ביהדות בעת העתיקה ובימי הביניים
המאגיה היהודית מבוססת בעיקרה על אמונה ביכולתם של בני האדם להשפיע על העולם שמסביבם באמצעות טקסים, המבוססים על הקראה או על כתיבה של פורמולות מאגיות. אמונה זו לא שונה מההשקפה הדתית הנורמטיבית ביהדות, שמשייכת את הכוח האמיתי לקרבן, תפילה, טקסים, ושמירה על ההלכה. מאגיה גם לא נוגדת את הדעות הנורמטיביות בנוגע לכל-יכולות של אלוהים או למעורבותם של מלאכים ושדים במציאות היומיומית. המאגיה היהודית התפתחה כמערכת מקבילה, שמשולבת במערכת הנורמטיבית-דתית, ומנסה להביא לשינוי במציאות לטובת האינדיבידואל, בדרך כלל על מנת לבטל מצוקה או כאב קונקרטי או על מנת להגשים רצון או תשוקה מסוימת. בהרצאה זו נלמד על התפתחות המאגיה היהודית על גווניה השונים – קמיעות ולחשים, קערות השבעה וספרים מאגיים, קבלה מעשית, מנהגים עממיים, ועוד – ועל יחס היהדות לכישוף.


האמונה בשדים ביהדות מתקופת התנ”ך ועד לימינו
האמונה בשדים ליוותה את היהדות מאז היווסדה, והושפעה לאורך ההיסטוריה מתפיסות של התרבויות עמן באו יהודים במגע, דוגמת האימפריה הפרסית או דת האסלאם. השדים, לפי היהדות, יכולים לעורר בבני האדם תשוקה מינית, קנאה, שכרות, זעם רצחני, תאוות בצע וגאווה, כמו גם עידוד לביצוע כישוף ועבודה זרה, אך לעתים גם לעזור לבני האדם, להתפלל כיהודים ואף למנוע פוגרומים. הם יכולים להופיע בדמות אדם או כחיה, בכל צבעי הקשת. ניתן להשתמש בשיטות מאגיות על מנת לגרש אותן, ואף על מנת לזמן אותם. בהרצאה זו נלמד על התגלגלות האמונה היהודית בשדים מאז ימי התנ”ך, דרך כתביהם של חז”ל בתקופת המשנה והתלמוד, בקבלה ובספרות ימי הביניים ועד לימינו.


דתות חדשות, ניו אייג’ ורוחניות אלטרנטיבית בישראל
בעשורים האחרונים צומחת בישראל סצנה פורחת ומרתקת המורכבת ממגוון רחב של צורות רוחניות אלטרנטיביות וניו-אייג’יות, ונעה בין תופעות מקומיות ועד לתנועות דתיות חדשות אשר ‘מיובאות’ מהעולם הרחב ומאומצות כלשונן או מותאמות בדרגות משתנות לחיך התרבותי הישראלי-יהודי. קבוצות רוחניות חדשות אלו נבדלות אחת מן השנייה גם ברמת הניראות שלהן. חלקן נעות מתחת לרדאר הציבוריות הישראלית, בעוד קבוצות ופרקטיקות רוחניות אחרות חדרו באופן עמוק למיינסטרים הישראלי. בהרצאה זו נלמד על מגוון פרקטיקות הניו-אייג’ והתנועות הרוחניות החדשות הפועלות בישראל – מהרה קרישנה ועד לניאו-קבלה, מעיסוק בבודהיזם ועד לפגאניזם מודרני, רוחניות האלה ויוגה נשית. נלמד גם על תגובת מוסדות המדינה לקבוצות דתיות אלו ועל השיח האנטי-כיתתי.


דתות הניאו-פגאניזם המערבי המודרני
הניאו-פגאניזם המערבי הוא מעין מונח-מטרייה תחתיו נכללים מגוון רחב של דתות ותנועות רוחניות אשר עוסקות בהחייאתן של מסורות אתניות ומאגיות שונות, בדרך כלל מן העולם האירופאי הפרה-נוצרי. המאפיינים המשותפים לדתות אלה – כגון וויקה, דרואידיות, אסאטרו (המתמקדת בפנתיאון הנורדי) וכו’ – כוללות בין השאר הכרה ברוחניות אימננטית (ולא טרנסנדנטאלית), מתן כבוד לאדמה ולטבע, והסתמכות על מערכות יחסים ישירות עם האלוהות במקום על כתבי קודש. רוב הפגאנים המערביים הם פוליתאיסטים, ומכירים בקיומם של אלות ואלים רבים. בהרצאה זו נלמד על הדתות המרכזיות המרכיבות את הפגאניזם המערבי המודרני, על מערכת האמונה של אותם פגאנים, ועל פרקטיקות הכישוף והמאגיה בהם הם משתמשים.


רוחניות פמיניסטית במחצית השנייה של המאה העשרים
הרוחניות הפמיניסטית, המדגישה את הפן הנשי של האלוהות לצד אקטיביזם פוליטי, הינה תולדה ישירה של הפמיניזם הרדיקלי של שנות השישים והשבעים. הפמיניסטיות הרוחניות פועלות על מנת לשקם את המודעות של בני אדם לקשרים שלהם עם העולם הטבעי ואת הערכתם את העיקרון הנשי, ויוצאות מכלל הנחה שנשים מבינות מושגים כגון אהבה, מערכת יחסים ורוחניות בצורות אחרות מגברים, בשל היותן אימהות. בכתביהן של הפמיניסטיות הרוחניות, נשים מוצגות באופן טיפוסי כפחות אגרסיביות ויותר רגישות ואינטואיטיביות מאשר גברים. בתפיסות אלו שולבה גם האמונה בפרהיסטוריה המטריארכאלית, אותה תיאוריה הגורסת כי עד לפני אלפי שנים בודדות משלו הנשים (או הערכים ה’נשיים’, לפחות) בכיפה, והציויליזציה האנושית כיבדה אותן וסגדה להן כנציגותיה עלי אדמות של האלה האם הגדולה, בוראת העולם. בהרצאה זו אסקור את התפתחות תנועת הרוחניות הפמיניסטית מאז סוף שנות השישים בעולם המערבי ובישראל.


נשים כמנהיגות רוחניות בתנועות דתיות חדשות במאות ה- 19 וה- 20
לאורך ההיסטוריה הכתובה עמדו גברים בראש דתות וזרמים רוחניים במערב המונותאיסטי, והמחשבה כי אישה תעמוד בראש קהילה דתית ותנהיג אותה נתפסה כאבסורד במקרה הטוב, וככפירה שדינה מוות במקרה הרע. בעשורים האחרונים של המאה התשע-עשרה (ולצד עליית הגל הראשון של הפמיניזם) החלה מציאות זו להשתנות כאשר תנועות דתיות חדשות וקבוצות איזוטריות כגון האגודה התיאוסופית והחברה ההרמטית הוקמו והונהגו על ידי מאדאם בלווצקי וד”ר אנה קינגספורד בהתאמה. מאז ועד היום משמשות תנועות דתיות חדשות כגון וויקה ופולחן האלה, ברהמה קומאריס, תנועת ראג’ניש, ועוד כמעבדות חיות למנהיגות דתית נשית. בהרצאה זו נסקור את עולמן של אותן נשים מנהיגות ואת הדתות והתנועות הרוחניות שעזרו לייסד, ונלמד על תפיסות התפקידים המגדריים הנהוגים בקבוצות אלו.


סטונהנג’ ומעגלי האבנים המסתוריים של בריטניה
הצטרפו אליי למסע מרתק אל מעגלי האבנים המסתוריים והמונומנטים העתיקים של האיים הבריטיים. נלמד על סטונהנג’ המפורסם וגם על אייבורי, כפר שלם שנמצא בתוך מעגל האבנים בגדול בבריטניה, על תלים מקודשים דוגמת גבעות סילבורי או גלסטונברי; על דולמנים ומערות קבורה מן התקופה הקלטית, ועוד. על הדרך ננסה להבין מי היו האנשים שבנו את האתרים המקודשים הללו, ונלמד על העדנה המחודשת לה הם זוכים בקרב ניו אייג’רים, שמאנים וניאו-פגאנים בימינו.


גלסטונברי – רוחניות, קסם ומוסיקה בעיירת הניו אייג’ של בריטניה
גלסטונברי היא עיירה קטנה וקסומה הממוקמת במחוז סאמרסט שבדרום-מערב אנגליה. הצטרפו אליי למסע מרתק וצבעוני אל מרכז סצנת הניו אייג’ של בריטניה, בו שרידי קתדרלות נוצריות נמצאות כמטווחי אבן מחנויות ספרי כישוף ואביזרי מאגיה שמזכירות את סמטת דיאגון של עולם הארי פוטר הקסום. בגלסטונברי, הידועה גם כאבאלון – מקום מנוחתו של המלך ארתור – חיים זה לצד זה דרואידים מודרניים, מתקשרים, מכשפות, מאמיני הרה קרישנה, וכן- גם ‘מוגלגים’ רגילים. העיירה אף מהווה מרכז נוצרי חשוב מן התקופה הקלטית הקדומה, והאגדות מספרות כי יוסף הרמתי הביא למקום את הגביע הקדוש לאחר צליבתו של ישו. במהלך יוני מתקיים בקרבת היישוב פסטיבל גלסטונברי – פסטיבל המוסיקה הגדול ביותר בעולם בו משתתפים מדיי שנה כ- 120,000 איש. בהרצאה זו – המבוססת על מחקריי וביקוריי הרבים בעיירה – אציג בפניכם את מגוון האתרים המקודשים בגלסטונברי ואת הקהילות הרוחניות שפוקדות אותם וקוראים למקום קסום זה בית.


טרקים באיים הבריטיים
בריטניה משופעות בשבילי הליכה ארוכים יותר ופחות (מכמה שעות הליכה ועד כמה כמה חודשים) שעוברים בחלק מהנופים המדהימים ביותר בעולם. בהרצאה זו, שתלווה בתמונות שצילמתי במסעותיי, אציג בפניכם מידע כללי שרלוונטי לכל הטרקים באיים הבריטיים, מרמת הטיסות ועד ללינה במהלך הטרק ולחברות שמעבירות עבורכם את התיקים/מזוודות הכבדות מכפר לכפר בזמן שאתם נהנים מההליכה באוויר הפתוח. בנוסף לכך אשתף אתכם בחוויותיי האישית מטרקים ארוכים שערכתי באנגליה וסקוטלנד שעוברים בפארקים לאומיים כגון איזור האגמים ובשטחים פראיים כגון ההיילנדס המערביים.


לונדון מעבר למסלול התיירים השחוק: שכיות חמדה נסתרות בעיר ומחוצה לה
כאשר אדם עייף מלונדון, הוא עייף מהחיים, כי יש בלונדון כל מה שחיים יכולים להעניק“. ~ סמואל ג’ונסון (1709-1784) ~
עם כל הכבוד לביג בן, הייד פארק וארמון באקינגהאם, ללונדון יש כל כך הרבה יותר להציע מעבר למסלול התיירים השחוק. בהרצאה זו אשתף אתכם באינספור פניה של לונדון, ואתבסס על הביקורים הרבים שלי בעיר בשנים האחרונות. אז אם אתם חושבים על חופשה נוספת (וגם ראשונה) בלונדון, בואו לטעום משווקי האוכל, הבגדים והמציאות הטובים בעיר; למדו על מוזיאונים מוזרים ונחבאים אל הכלים בסמטאותיה של העיר; הריחו את ריח הספרים הישנים והקטורת בחנויות הספרים האזוטריות הותיקות של הכרך הגדול; והרגישו את הצמרמורת בביקור לילי בבית קברות ויקטוריאני, בין מצבתו של קרל מרקס לקברה של הסופרת ג’ורג’ אליוט.


סודות הרכבת התחתית של לונדון
בואו לגלות את קורותיה המופלאות של הרכבת התחתית של לונדון, מנסיעתה הראשונה בשנת 1863 ועד לימינו – מרכבת הקיטור העשויה עץ הראשונה ועד למאות הרכבות החשמליות היומיות שמקשרות בין חלקי הכרך הגדול בימינו. אספר לכם על בניית המנהרה הראשונה מתחת לנהר התמזה, תחנות רפאים נטושות, גרמי מדרגות וקיצורי דרך נסתרים, על הפיכתן של התחנות למקלט ציבורי גדול בימי הבליץ של מלחמת העולם השנייה, ומפת המסילות האיקונית. לאן המסע ייקח אותנו?


מסלול ‘הדרך הרומנטית’ בבוואריה, גרמניה
הצטרפו אליי למסע מרתק בין כפרים מלאי קסם, ערים היסטוריות, טירות עתיקות ונופים שלווים של יערות, נהרות ואגמים. הדרך הרומנטית מתפתלת לאורך 350 קילומטרים בחבל בוואריה שבגרמניה, מווירצבורג שבצפון לפוסן שבדרום. לאורכה של הדרך תבקרו בעיירות קסומות מוקפות חומות ימי-ביניימיות, כגון רוטנבורג ודינקלסביל, ובערים גדולות יותר, כגון אאוגסבורג, שמשמרות את עברן המפואר באמצעות מגוון של מוזיאונים וקתדרלות. תפסעו ביערות עתיקים ותסיירו בארמונות מלכותיים וטירותיו המופלאות של המלך לודוויג השני, ובמיוחד נוישוונשטיין – הטירה ששימשה כמודל השראה ליפייפיה הנרדמת של דיסני. כפי שניתן לצפות, הדרך הרומנטית הינה לוקיישן מושלם לנסיעה זוגית, ובמסגרת ההרצאה אחלוק אתכם את חוויותיי מירח הדבש אותו בילינו, אשתי ואני, לאורכה ולרוחבה של הדרך.


אנתרופולוגיה על רגל אחת
אנתרופולוגיה היא הרפתקה. היא מציעה לנו את האפשרות לחקור עולמות אחרים, לחוות כיצד בני אדם אחרים חיים את חייהם על בסיס הבנה שונה של העולם ודרכי ההתנהלות בו. האנתרופולוגיה עוסקת בחקר האדם ובמצב האנושי דרך התבוננות בקשת רחבה של תופעות, בניסיון להבין את ההיגיון הטמון בהתנהגות החברתית והתרבותית של בני האדם. אנתרופולוגים מגיעים לכל פינה בכדור הארץ על מנת לבצע את מחקריהם, בין אם מדובר בשבטים מבודדים באפריקה או בדרום אמריקה, או עובדי חברת הייטק בעמק הסיליקון. בהרצאה זו אחשוף בפניכם את העולם העשיר והמרתק שנפרס לרגליו של האנתרופולוג.


יפן – סיפור עלייתה, נפלתה ועלייתה המחודשת
עבורנו במערב, יפן נתפסת כמקום זר, קסום, מתקדם ומרתק. במשך שנים רבות יפן התנהלה במנותק מהמערב, אולם לאחר פתיחת שעריה באמצע המאה ה-19 אימצו היפנים בהתלהבות את התיעוש האירופי ואף הצליחו ליצור אימפריה דורסנית, המבוססת על תפיסות מיליטריסטיות. במלחמת העולם השנייה, שאיפותיה האימפריאליסטיות של יפן הביאו אותה למלחמה כנגד ארצות הברית, הסתיימה בתבוסה מוחלטת ובהטלת פצצות אטום על הירושימה ונגסאקי. אך דווקא מתוך ההרס והחורבן יפן צמחה בקצב מסחרר, עד להפיכתה לכלכלה השנייה בעולם בשנות השמונים והתשעים וליצואנית תרבות שהשפעתה ניכרת בכל העולם המערבי – מסושי ועד קריוקי, מאנגה ואנימה. בהרצאה זו נלמד על עלייתה, נפילתה ועלייתה המחודשת של יפן בעת המודרנית.


‘כל אשר מתחת השמיים’ – סיפורה של סין העתיקה, מהעבר המיתולוגי ועד להקמתה של הקיסרות הראשונה
בהרצאה זו נלמד על התעצבותה של התרבות הסינית העתיקה, שעל ברכיה עומדת סין המודרנית – המדינה המאוכלסת ביותר בעולם והכלכלה השנייה בגודלה. נכיר את העבר המיתולוגי הסיני, את שושלות המלוכה הראשונות ששלטו בה, חידושיה הטכנולוגיים של התרבות הסינית העתיקה, לצד התפתחות מחשבת קונפוציוס, את הפריחה רעיונית לצד שנות דור של הרס וחורבן מדיני, אשר התגבשו בסופו של דבר לכדי איחוד ‘כל אשר מתחת לשמיים’ בשנת 221 לפנה”ס על ידי קיסר סין הראשון – בונה החומה הגדולה.


תולדות הודו המודרנית – מהיהלום שבכתר הבריטי למעצמה גרעינית
הצטרפו אליי למסע מרתק אל תת היבשת ההודית, בו נלמד על עושרה התרבותי וההיסטוריה הארוכה והמרתקת של הודו, מקום בו מתקיימים גם שסעים מעמדיים עצומים בין גורדי השחקים של מומבאי ומשכנות העוני שלה. נעסוק בדת, בחברה ובתרבות ההודית, בעברה כמושבה החשובה ביותר של האימפריה הבריטית, חלוקתה של תת היבשת ההודית למדינה הינדית (הודו) ולמדינה מוסלמית (פקיסטן), וקורותיה של הודו העצמאית – הדמוקרטיה הגדולה בעולם.


ד”ר שי פררו הוא בעל תואר דוקטור להיסטוריה מאת אוניברסיטת תל אביב ומרצה לקהל הרחב. ד”ר פררו עוסק בעיקר בהיסטוריה של התקופה המודרנית, ומתמחה בנושאי דת, מגדר ותרבות פופולרית ואלטרנטיבית. הוא מלמד באוניברסיטה הפתוחה, ומשמש כעמית מחקר באוניברסיטת חיפה וכמזכיר האגודה הישראלית לחקר דתות.

ד”ר פררו הינו בעל ניסיון רב כמרצה לקהל הרחב, בין אם במשרדי ממשלה, ארגונים או וועדים גדולים, בישובים קהילתיים, חוגי בית, מועדוני גמלאים, ופרויקטי דיור מוגן, ואף במיזמי הרצאות בפאבים ובתי קפה.

תמונה באדיבות המרצה.