הרשמו לדיוור
מפגשים כל מה שמעניין
משה סקל

להזמנת הפעילות:

שאלות? נשמח לענות

עינת קליינפלץ מנהלת מחלקת "מפגשים" והדרכה דוא"ל: einat@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 104 נייד: 052-4272728


סתיו פולק מפיקת תוכן ומשווקת פעילויות "מפגשים" והדרכה דוא"ל: stav@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 125 נייד: 054-3050578


אלה לביא מפיקת תוכן ומשווקת פעילויות "מפגשים" והדרכה דוא"ל: ela@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 105 נייד: 054-3210866

פנינים מן הספרות והתרבות הצרפתית

סדרת מפגשים עם הסופר משה סקאל

מפגש ראשון: הבוהמה הפריזאית: סיפור של הבוהמיינים,האמנים המקוללים בני המאה ה 19 צאצאיהם הרוחניים של הצוענים – ציירים, פסלים, סופרים ומוסיקאים במאה ה 19 -;שערוריות וסקנדלים בספרות:פלובר ו "מדאם בובארי", בודלר ו "פרחי הרע" – שני אנשי הספרות נתבעו בבית משפט בעוון "פגיעה במוסר הציבורי". על החתרניות והנועזות של "מדאם בובארי" ו"פרחי הרע" במאה ה 19 – בצרפת.
** ניתנת להזמנה גם כהרצאה בודדת

מפגש שני: תשוקות ואהבות אסורות: במפגש זה נדון במשולש הרומנטי כפי שבא לידי ביטוי בספר ובסרט "ז'ילוז'ים", וכן בדמות הקורטיזנה בספרות הצרפתית ביצירתם של בזלק ושל קולט. כמו-כן נעסוק בדמות היצאנית ברומן "כל החיים לפניו" מאת אמיל אז'אר(רומן גארי) ובדמויות נוספות המבטאות את העיסוק הצרפתי הייחודי באהבה ובתשוקה. וברברה.
** ניתנת להזמנה גם כהרצאה בודדת

מפגש שלישי: נדל"ן, הון ושלטון: קריאה ביצירותיו של בלזק: "אבא גוריו", "סזאר בירוטו" ועוד. בהקשר זה גם נזכיר את מרסל פרוסט וסופרים נוספים. חוקר הספרות הישראלי, ברוך קורצווייל, כתב כי ביצירתו של בלזק, "הגיבור האמיתי הלוא היא החברה, אבל לא אחת משכבותיה, אלא העושר והטירוף כאחד, הצדק והרשע, האלוהי והשטני, הכלל הכולל של חיינו". בלזק כתב פחות על נושאים כגון אהבה ותשוקה, והעדיף לכתוב על שערוריות נדל"ן, נושים ופושטי רגל. "סזאר בירוטו" הוא רומן אקטואלי להפליא, כתוב בעטו המושחז של בלזק, שידע היטב בחייו פשיטות רגל ורדיפות של נושים. בספר זה הוא ניסח באופן מבריק את הקביעה הבאה: "אנשי מסחר אמיתיים מתייחסים אל סוֹפר ברגשות מעורבים: אימה, חמלה וסקרנות".
** ניתנת להזמנה גם כהרצאה בודדת

מפגש רביעי: השנסון הצרפתי: על אמנות השנסון הצרפתי כקו התפר בין השירה הגבוהה לשירי הזמר, כאחד המאפיינים המובהקים של פריז, כאחד ממעוזי החתרנות, האנטי ממסד והאנטי בורגנות. במפגש נשוחח על חייהם של השנסונים הגדולים, נשמע דוגמאות משיריהם וביניהן: "הגורילה", "קינת נערות העינוגים" ו"השם הרע" של ז'ורז' ברסאנס, "אל תלכי מכאן" ושירים נוספים של ז'אק ברל, אדית פיאף וברברה.
** ניתנת להזמנה גם כהרצאה בודדת

* בתוכנית ייתכן דיון ביצירות נוספות ובסופרים נוספים, המתאימים לנושאים שלעיל.

משה סקאל הוא חתן פרס "אשכול" ליצירה, וספרו "יולנדה" היה מועמד סופי לפרס ספיר בשנת 2011. סקאל התגורר ולמד בפריז במשך שנים. "יולנדה" ראה אור בצרפת וזכה להתקבלות נלהבת בקרב קהל הקוראים והביקורת.

למפגשים נוספים עם משה סקאל >