מרצה וחוקרת של ספרות ילדים ונוער, חברת צוות במרכז ימימה במכללה האקדמית בית ברל, ומרצה באוניברסיטה הפתוחה.
"מַה לְמַעְלָה? מַה לְמָטָּה?": פוסטמודרניזם בספרות ילדים
העולם הפוסט-מודרני הוא עולם שבו הגדרות שבעבר היו ברורות מאליהן, הופכות מהוססות ורבות פנים. היסוס זה עומד במידה מסויימת בניגוד בסיסי לתפיסה המסורתית של ספרות הילדים כאמצעי אחראי וסמכותי בידי המבוגרים. עם זאת, בעשורים האחרונים ניכרות ההשפעות של מאפיינים פוסט מודרניים גם בספרות הילדים המערבית. בהרצאה אציג כמה מהמאפיינים האלה, הנוגעים בכל ההיבטים של הספר לילדים – הפקתו, אופיו הויזואלי, וכמובן התכנים התמטיים שלו.
"לקנות או לא לקנות, זו השאלה": ילדים בפרסום
הפרסומות הן חלק בלתי נפרד מעולמנו היום, עולם שהמדיה הויזואלית מרכזית בו, ויש להן תפקיד בטיפוח תמונת עולם ובתהליך הסוציאליזציה. בהרצאה זו אתייחס לפרסומות כשייכות לתחום הפעילות הסמלית הקולקטיבית, כלומר כטקסטים המהווים ביטוי לתרבות ויוצרים שיח של זהות והגדרה. נתבונן בפרסומות המשתמשות בילדים, וננסה לדון דרכן באופן הייצוג ובתפיסות המשתנות של ילדים וילְדוּת, של יחסי ילדים ומבוגרים, של הורות ושל חברה.
"מתחת לכיפה האדומה" – כיפה אדומה כתופעה אמנותית בתרבות
מאז הועלתה המעשייה "כיפה אדומה" על הכתב ב-1697, היא עברה גלגולים ושינויים רבים: במהלך השנים והמאות היא נדדה בין מדינות, ארצות ויבשות שונות; היא עברה בין מדיומים שונים – מסיפורת שבעל-פה, לטקסטים כתובים, לספרי משחק ולאמצעי התקשורת ההמוניים – הקולנוע, הטלוויזיה והמחשב. יחד נתבונן בנוסחים ובעיבודים ספרותיים שונים למעשייה, וכן בדימויים של כיפה אדומה כאיקונה תרבותית במדיות השונות (פרסומות עיתונות, פרסומות משודרות, דימויים קולנועיים ועוד). בהרצאה אדון במסרים הגלויים והסמויים שבטקסטים, בשינויים התרבותיים במעבר בין תקופות והשפעתם על חיי היום-יום; בהפקעה של כיפה אדומה מתחומם של הילדים בלבד; ועוד.
לפתוח את המגירה הסודית: ספרות שואה לגיל הרך
המפגש בין השואה לבין ילדים בגיל הרך הוא מפגש מורכב. מצד אחד, העיסוק בשואה דורש לעמת את הילדים עם מושגים קשים דוגמת שנאה, אלימות, רצח-עם, מצוקה, כאב ועוד; מצד שני, אלה הם בדיוק הנושאים שאנו רוצים להגן על הילדים מפניהם, במסגרת התפיסה הרווחת של הילדים כפגיעים ותמימים. איך ניתן, אם כך, לגשר על הפער בין רצונם המגונן של המבוגרים לחשוף את הילדים באופן מבוקר ומותאם לנושאים קשים, לבין הצורך והרצון לדבר על השואה? בהרצאה זו אבקש להראות איך ספרות הילדים לגיל הרך מנסה לתת מענה לשאלה זו, ולהציע קריאות ביקורתיות של טקסטים שונים בעוסקים בנושא, תוך דיון במגוון הבטים של הספרים: קוגניטיביים, רגשיים, מוסריים, ערכיים וספרותיים.
קיימת אפשרות להרצאה בודדת או כסדרת הרצאות.