הרשמו לדיוור
מפגשים כל מה שמעניין
הפעלה לילדים

להזמנת הפעילות:

שאלות? נשמח לענות

עינת קליינפלץ מנהלת מחלקת "מפגשים" והדרכה דוא"ל: einat@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 104 נייד: 052-4272728


סתיו פולק מפיקת תוכן ומשווקת פעילויות "מפגשים" והדרכה דוא"ל: stav@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 125 נייד: 054-3050578


מיכל מיטלמן מפיקת תוכן ומשווקת פעילויות "מפגשים" והדרכה דוא"ל: michal@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 105 נייד: 052-3330318

מאיירים עם ליאורה – הרצאות וסדנאות

סדנאות והרצאות בנושאים הקשורים לאיור - כל הפעילויות מתקיימות באופן מקוון

ליאורה גרוסמן, היא מאיירת ישראלית, זוכת עיטור אנדרסן, אוצרת ומרצה.

סדנאות

סדנת קולאז'
אמנים, חובבים, הורים  וסבים, ילדים, מתבגרים, רופאים, מורים… סדנאות הקולאז' הן היחידות שמתאימות לכ-ו-ל-ם. קולאז' הוא טכניקה חופשית ומבדרת. היא לא דורשת ידע ברישום, או מיומנויות ציור. אם יש לכם מספריים, דבק ועיתונים צבעוניים – אתם יכולים ליצור אמנות נפלאה. סדנת קולאז' מציעה לכם שלושה שיעורים בטכניקות שונות של קולאז'. כל שיעור כולל הרצאה קצרה, הפניה ליצירות של מאיירי קולאז' נפלאים, הדגמות ברורות, תרגיל פשוט, ואפילו "שיעורי-בית" למי שרוצה לתרגל באופן מעמיק יותר. תיפתח קבוצת ווטצאפ ייעודית למשתתפים בסדנה לצורך קבלת משובים מליאורה בזמן השיעור.
(ניתן להזמין שיעור אחד או שלושה)
רשימת חומרים תישלח למזמין הסדנה
מינימום משתתפים 8
מקסימום משתתפים 30
משך הסדנה 120 דקות

סדנת עיצוב דמות
הסדנה דורשת ידע מוקדם בציור ומתאימה לחובבי אמנות או אמנים מקצועיים.
סדנה מקיפה ומעמיקה, שבוחנת את נושא עיצוב הדמות בספר ילדים מכל הזויות. נתחיל בבחירת הסיגנון האמנותי, ונלמד על סגנונות שונים – כאלה הדורשים ידע רחב ברישום, וכאלה שמוותרים עליו ביודעין. נבדוק את הדמות שלנו בהקשרים צבעוניים שונים, נעבוד על הבעות, שפת-גוף, פרופורציות, ותנועה. כל שיעור כולל הרצאה מקיפה ומצולמת, הפניה ליצירות של מאיירים שונים, ושיעורי בית.
תיפתח קבוצת ווטצאפ ייעודית למשתתפים בסדנה לצורך קבלת משובים מליאורה בזמן השיעור. הנרשמים לסדנה מוזמנים להיכנס גם לקבוצת הפייסבוק: מציירים עם ליאורה – עיצוב דמות, ולחלוק את הדמויות שלכם עם העולם כולו.
שיעורי הסדנה קשורים זה לזה, ומתנהלים כחלק ממכלול יצירתי שלם.
רשימת חומרים תישלח למזמין הסדנה
הסדנה נועדה למבוגרים, וניתן לפתוח סדנה המותאמת לנוער (14+)
מינימום משתתפים 7
מקסימום משתתפים 15

מדברים על רגשות – הרחבת ההיכרות עם מנעד רגשות רחב
הרצאה + סדנה קצרה
אמנים, ובמיוחד מאיירים, חייבים להביע מגוון רחב מאד של רגשות באמצעות הדמויות שאנו מציירים. כמרצה לאיור, אני מעודדת את התלמידים שלי לדייק את היכולת להביע הבדלים דקים במיוחד. הבנת ההבדלים האלה חיונית ליכולת שלנו לדייק בהעברת רגשות, ובהטענת הסיפור שאנו מאיירים במטען רגשי. למען האמת יש כמות קטנה למדי של הבעות אנושיות יחסית לכמות הרגשות המורכבים. רוב ההבעות המורכבות נובעות מהקשר בין הבעה לשפת גוף. נדבר על רגשות ועל ההבדל בין רגשות דומים כמו שמחה, התלהבות, התפעמות, התרגשות. אדגים לקהל את האופן בו מאיירים מבטאים רגשות מורכבים, את האופן בו סופרים מבטאים אותם, ובסוף: ננסה, באמצעות צלחת פלסטיק וכל החטיפים שיש בבית – לייצר כמה הבעות המבטאות רגשות.
רשימת חומרים תישלח למזמין הסדנה
הסדנה מתאימה לגילאי 14+
מינימום משתתפים 7
מקסימום משתתפים 30
משך ההרצאה/סדנה: 120 דקות

הרצאות

כל ההרצאות מתאימות לקהל של נוער ומבוגרים 14+

הכל אמנות- על איור, ציור ומה שביניהם
מה הקשר בין ציורי המערות לאיורי התמרורים? איך המציא טולוז-לוטרק את הכרזה המסחרית, ואל ליסיצקי – את הכרזה הפוליטית? מתי התחילו להוציא ספרים לילדים? מה מספר לנו האיור שלא מספר לנו הציור?
נראה איך נולד הכתב מהאיור, והספר מהכתב. נציץ לשוליים של הספרים הראשונים (צפו להפתעות!) ונראה איך נבנה מבנה הספר. ניגע בהבדל בין גישת הצייר לגישת המאייר בבואם לתאר אותו מעמד סיפורי. נדבר על המפץ הגדול באמנות, ועל האופן בו האיור הפך לאמנות מובילה. ניגע באיור מסחרי, איור הומוריסטי, איור פוליטי ואיור חברתי. נלמד על האופנים השונים בהם מתייחס האיור לטקסט, ונרד במעלית החורקת של הראש שלי, אל המקום בו נולד הקשר בין טקסט נתון לפרשנות מאויירת. נצחק, נבכה ונתחלחל עד עמקי נשמתנו – והכל בשעה ומחצה אחת.
מינימום משתתפים 10
מקסימום משתתפים 98

הדלת האחורית – הרצאת השראה על כישלון חרוץ, הצלחה כבירה ודרך ארוכה ומתפתלת.
מהי הצלחה? איך אתם מדמיינים אותה? ממה היא מורכבת? איך מתרוממים מכישלון חרוץ? איך אתם מספרים את הסיפור שלכם אחרת?
אני אקח אתכם למסע אישי ארוך ומפותל שהתחיל בכשלון גדול. אספר לכם איך קמתי (בקושי), ניערתי את החול ויצאתי לדרך מתפתלת – שאף אחד אחר לא הסכים לקחת. אספר לכם על כל הבניינים עם הדלתות הנעולות – ואיך מוצאים את החלון. אחלוק אתכם את דמעות תסכול, יסורי קנאה, שמפניה וזרי פרחים. ננסה להפוך נרטיב, לעשות לימונדה, לפטר את השופטים, להקשיב לקול שבפנים, לקבל את מה שלא ניתן לשנות, לחשוב על מה שהשגנו, להוציא זרעים של הצלחה מכל ערימה של כישלון.
תראו בעצמכם איך נפלתי, וקמתי, ולא ויתרתי, וכמעט נשברתי, ועליתי על הסוס, ונפלתי, ובאתי אבל לא באמת הגעתי. וכל אלה שאמרו לי "לא" ו"את לא יכולה" וכל הפעמים שהתחלתי שוב מהתחלה. תבואו – יהיה נפלא.מינימום משתתפים 10
מקסימום משתתפים 98
משך ההרצאה 90 דקות

איך עושים ספר ילדים?
מהו פורזץ? מה ההבדל בין כריכה ושער גדול? איך מעצבים דמות? מהי האנשה? מה הסיפור שמספר הסופר – ואיזה סיפור מספר המאייר?
הרצאה מהקרביים של תהליך הוצאת ספר ילדים, שתלווה בדוגמאות רבות מאיוריה של מאיירת של למעלה ממאה ספרים. בהרצאה נדבר על הקשר בין הסופר והמאייר, על תהליך קבלת ההחלטות האמנותיות, ועל איך ציורים נולדים מרעיון לקו, ומקו לכתם.מינימום
משתתפים 10
מקסימום משתתפים 98
משך ההרצאה 90 דקות

אני מכאן – איור ישראלי. סדרה בת שבע הרצאות

הרצאה מספר 1 – אבא, צייר לי תמונה…
נחבור לחיים נחמן ביאליק ותום זיידמן פרויד, ב"מסעו של הדג" – ספר הילדים המאויר הראשון בעברית (בצבע מלא). נדבר על איור ספרי ילדים בארץ חדשה. ארץ שעוברת ממצב של כיבוש למצב של עצמאות. ארץ שרוב מאייריה עולים חדשים, רבים מהם – ניצולי שואה. מכחולים עם שיער מתפרק, וצבעי מים "הלל", על "בוץ" צבעוני ומגבלות דפוס, על דלות החומר ועל חלומות בהקיץ. נלמד על המאייר ששדד טקסט שהוא רצה לאייר; על יוצרת הבובות שהגיעה עם מזוודה מלאה בבובות ילדים מתים. על ספרים שיצאו בהוצאת חנות צעצועים, ועל מאייר-יזם שהקים את ההוצאה שלו. על ההוצאות הותיקות שקיימות עד היום, ואלה שקמו לאחרונה. נדבר על האופן בו ספר הילדים העברי גדל וצמח בניגוד לציפיות, בתנאים קשים, ממש כמו המדינה.

הרצאה מספר 2 – בעמק יפה בין הרים ושדות…
מדינה צעירה, מנסחת את עצמה. מגדירה לעצמה אידאלים, מגדלת חזון. איך זה בא לידי ביטוי בספרות הילדים שלנו? נדבר על החזון המתחלף של החיים שלנו. חזון החיים המשותפים בקיבוץ (ומה מראים לנו האיורים בספרי-הילדים על המציאות הזו בפועל.) נדבר על הילד הקיבוצניק מול הילד העירוני, על אידאל השוויון בין בנים לבנות; על חזון כור-ההיתוך ההומוגני, מול המגוון והזרות של החזון הרב-תרבותי (בן ימינו). נדבר על ילדים שבוחרים ללכת בלי סנדלים, וילדים שהיו מעדיפים סנדלים – לו רק הייתה להם ברירה. נדבר על הקבוצה מול היחיד, על תיאור המלחמה והשאיפה לשלום. ככל שהתבגרנו, האידאלים שלנו השתנו. בספרי הילדים רואים את השינוי בצורתו התמימה והברורה ביותר. מה אמרנו לילדינו ב1948 על העולם בו הם חיים? ומה אנחנו אומרים להם כעת?

הרצאה מספר 3 –  הקוקו והסרפן
אחד האתגרים בעיצוב דמות בספר ילדים – הוא… האופנה. האופנה המתחלפת בספרים, משקפת מצד אחד את העשורים החולפים, ונותנת לנו עוגן לזמן ולמקום בו אויר הספר. מצד שני, וספציפית באיור ישראלי – היא מעידה על ערכים משתנים. כשמסתכלים בספרי הילדים של שנות החמישים, בולטות תמונות הילדים בבגדים מהודרים. לפעמים, כמו בספר "ויהי ערב" הניגוד בין מקום ההתרחשות ותלבושות הגיבורים – חריף במיוחד. נבדוק איך התלבשו ילדים באמת באותה עת? ניגע בהבדל האופנתי בין ילד העיר, ילד הכפר וילד המעברה. נדבר על קירוב גלויות, ועל כור ההיתוך – ואיך תלבושות מייצגות עקרונות. נציץ בתמונות של ילדים מהתקופה, ונראה מה בין האופנה בחיים והאופנה בספרים ונדבר קצת על עיצוב דמות הילד בספר ילדים בכלל, וספר ילדים ישראלי בפרט. נסקור את שלוש הגרסאות שנעשו לסיפור "ויהי ערב" מאת פניה ברגשטיין (ספרית פועלים, 1949) ונראה מה מספרים לנו הבגדים על האנשים והילדים?

הרצאה מספר 4 – הורה כרוב והורה ותרד
כשדיברו על המושג "ילדות ישראלית" – כאידאל שיש לשאוף אליו, דיברו על הילדות בקיבוץ. נדבר על האידאל הזה – קבוצת הילדים בקיבוץ, ועל חופש, שיוויון, עבודה ואחווה. נראה את איוריה של אילזה קנטור לספר "בוא אלי פרפר נחמד", את איוריה של מיכל אפרת לספר "ניסע אל השדה" ואת איוריו של שרגא וייל לספר "אצלנו" ונראה מה כל אחד מהם אמר על הילד בקיבוץ. נבדוק את האידאל מול מה שקרה באמת:  למה לא היו כריות על המיטות בבית הילדים? למה נשים לא נהגו בטרקטור? מה ההבדל בין שומרת הלילה והנוטר? ואיך עושים כובע טמבל?

הרצאה מספר 5: והחמור הקטן – בלעם
מה יותר מעליב: ייצוג גזעני או העדר ייצוג? הילד השחור, הילד הערבי, הילד היהודי: הילד החסר באיור ישראלי. נדבר על מרים בר-טוב והדמויות השחורות בספריה ("עליקמא הקטן" ו"איפה רותי?") ועל המחלוקת החריפה שעוררו, שנים לאחר צאת הספרים לאור. נדבר על משמעות הבובה השחורה מול הבובה הלבנה, על האופן בו ילדים שחורים רואים את עצמם בספרים, אז ועכשיו. הילד התימני כסמל לתום, עוני, החיבור בין העם לאדמתו. נדבר על עבודת ילדים, על כובע הברט לעומת כובע הטמבל, על ילדים במעברה מול ילדים במושבה; עוני ועושר, ייצוג בני עדות המזרח בספרים הראשונים והייצוג של תרבויות שונות היום. נחשוב איך נכון לייצג ילד ערבי ? איך איירו אותו בעבר ואיך הוא מיוצג ע"י מאיירים ערבים, כעת, בעידן פריחת ספרות הילדים הערבית. האם יש דבר כזה "דמות יהודית" או, לצורך העניין – דמות ישראלית? וכמובן שאלת השאלות: האם, כפי שאומר הקו הרדיקלי של עידן התקינות הפוליטי – רק הערבי יאייר דמויות ערביות, רק השחור יאייר דמויות שחורות, ואל להם לאשכנזים הלבנים לגעת אפילו במקל בדמות המזרחית?

הרצאה מס' 6: על בנים ועל בנות – צ'רלי קצ'רלי

שנות ה50' בעולם היו השנים האחרונות של אפליה גלויה כלפי נשים. נראה את הייצוג של התפיסה הזו בספרים שיצאו בחו"ל. בארץ, לעומת זאת, התנאינו בערכי השוויון הקיבוציים. במציאות, כפי שהיא באה לידי ביטוי בספרי הילדים שלנו – זה לא היה בדיוק ככה. איך יוצגו בנים ובנות בספרי קום המדינה? על מה חלמו הבנים ועל מה חלמו הבנות? מי אינו בוכה אף פעם, ומי בכתה ובכתה, כשהוא לא בא? מי בראש הגדוד צועד? ומי הילדה הכי יפה בגן? נעבור לספרי העידן החדש ונבדוק מה קורה כשנותנים לילדה תנין? ומה יעשה הילד שלא רוצה לשבור את החזיר? נדבר על ילדות נושאות חרב, ועל ילדים בשמלה ומהו בכלל "הבסדר" החדש?

הרצאה מס' 7: הילד הזה הוא אני
המדיה היא המסר. בשנות ה60' הציף טרנד חדש את עולם ספרי הילדים: ספרים מצולמים. האם ספרים מצולמים הם איור? מה מספרת לנו בחירת הצלם על החיים בארץ, על הילד "האידאלי" – ומה הקשר בינו לבין הילד הישראלי "האמיתי?" נשמע על אלה-קארי הילדה מלפלנד וחבריה המצולמים שפתחו לנו צוהר אל העולם הגדול; ואילנה מקיבוץ אילנות, שייצגה אותנו כלפי חוץ. נראה ספרים מצולמים מהוצאות שונות, וטכניקות שונות של איור מצולם. נספר על דינה ז'יטלובסקי, הגננת שבנתה תאטרון בובות נודד, שהציג סיפורים מקוריים – שהפכו לספרים מצולמים; ספרים במגזרות נייר וספרים בפלסטלינה.
מינימום משתתפים 10
מקסימום משתתפים 98
משך הרצאה 90 דקות