האיור כמשל
תקציר: בספרות שאנו מעניקים לילדים ראוי לתת את הדעת גם על השפה הנוספת, הנסתרת לעתים מעיניהם של המבוגרים, השפה אשר אותה קוראים בעיקר הילדים שעדיין לא רכשו את מיומנות הקריאה אך פיתחו כבר את מיומנות הקריאה הוויזואלית. זו "השפה האיורית".
בדוגמאות שיוצגו בהרצאה תפקידו של האיור משול למטאפורה ולדימוי ודרכו מתאפשרת הבנה של מציאות מורכבת שאינה מתגשמת בטקסט לבדו. רק היצירה האמנותית השלמה, שהיא פיקצ'רבוק – מלים ותמונות שאינן ניתנות להפרדה – יכולה לדון בנושאים מורכבים מעולם הילדות כמו חלום, אבדן או אירוניה.
דב או דובי? על האב בספרות הילדים הישראלית
תקציר: מאז כניסתו של "הגבר החדש" לחיינו, ספרות הילדים מוצפת באבות רגישים וקשובים או כאלה שעוברים תהליך חינוכי על מנת להפוך לכאלה. בד בבד, דמותם הויזואלית, הבאה לידי ביטוי באיור, עוברת גם היא מהפך. לא עוד אב חייל יפה תואר או מפרנס צחור שיניים כי אם אב מקריח עטור זיפים ובעיקר, שמן מאוד. ההרצאה תבחן את תופעת האבות המשמינים בספרות הילדים הישראלית ותציע לה סיבות תרבותיות וספרותיות. בין היוצרים שספריהם יוצגו: פניה ברגשטיין, אתגר קרת, מאיר שלו ונורית זרחי.
סבתא היא אייקון אופנה – על ייצוג הזיקנה בספרות הילדים
תקציר: אחת הדמויות הפופולריות ביותר בספרות הילדים היא דמותה של הסבתא (ובשנים האחרונות גם הסבא מרים את ראשו), אך למרות אופיו המשתנה של גיל הזהב, ספרות הילדים מתעקשת לשמר את המודל המיושן של סבתא עם שמלה פרחונית, משקפיים וסריגה. ומה לגבי זקנות שאינן סבתות? האם אשה זקנה יכולה להיות רק סבתא טובת לב או מכשפה זדונית? בעזרתן של דוגמאות ויזואליות רבות תחשוף ההרצאה את המודלים המעצבים את תודעת ילדינו לגבי זקנה, סבים וסבתות.
מאיירים מציירים ילדים מציירים
תקציר: כל הילדים מציירים. ציור הוא חלק מחוויית הילדות – כלי יצירתי זמין ופשוט, כל מה שצריך זה פיסת נייר ועפרון או גיר פנדה. כל הילדים מציירים אבל מעטים ממשיכים בכך, ומתוך אלה שממשיכים בכך מעטים הופכים למאיירים של ספרי ילדים.
ההרצאה תדון בספרים מאוירים ובהם ילדים מציירים ותציג באמצעותם את שורשי ההשראה של המאייר כמו גם את ההדדיות המתקיימת תמיד בינו ובין הילד שהיה פעם.
על ההבדל בין חרדה הורית לחרדה ילדית
תקציר: בארצות הברית התחוללה סערה כאשר אם שלחה את בנה בן התשע לנסוע לבד בסאבוויי בניו יורק בעוד שביפן הורים מעודדים את ילדיהם לנסיעות עצמאיות שכאלה כבר בגיל שבע. בתחילת שנות השבעים, שמונים אחוז מתלמידי כיתות ג' בבריטניה צעדו לבית הספר ללא ליווי מבוגר, בשנות התשעים הנתון צנח לתשעה אחוזים.
מהו המרחק הנכון בין הורה לילד? מי יוזם את המרחק ועד כמה החרדה היא זו ששולטת בו? ההרצאה תעסוק בשאלות אלה דרך ספרות הילדים הישראלית ותראה את השינוי שחל במרחק הרצוי בין הורים וילדים במהלך השנים.
הבנים לכדורגל – הבנות קופצות בחבל
תקציר: מדוע מחלקת הבנות ומחלקת הבנים בחנויות הצעצועים שונות כל-כך זו מזו? האם ספרים שלהם גיבור זכר אינם מדברים לילדות? האם בכלל אפשרי ליצור יצירות א-מגדריות לילדים, ומאיזה גיל יש לעסוק בהבדלים בין בנים ובנות? ההרצאה תבחן יצירות ספרותיות, משחקים וצעצועים המאתגרים את האבחון המגדרי הרווח ותתחקה אחר הסיבות לפילוח המגדרי התרבותי.
אמנות וילדות
תקציר: האמן רפי לביא התייחס אל הילד המצייר כמודל לחיקוי: "אני מושפע ממנו, כי הוא מצייר בכל גופו. תנועת הגוף מאזנת את האלמנטים האינטלקטואליים והרגשיים. משום כך חותר ציורי – כציור הילדים – לקראת בלתי אמצעיות: הוא אינטנסיבי ומהיר עשייה". אם ילדים הם אמנים שטרם 'התקלקלו' מדוע אמנותם אינה מוצגת במוזיאונים, מוקרנת בפסטיבלים ורואה אור בטובות שבהוצאות הספרים?
ההרצאה תעסוק ביחס ההדדי בין ציורי ילדים לאמנות המודרנית ותראה כיצד הטכנולוגיה מאפשרת, אולי לראשונה בהיסטוריה של האמנות, את שילובה השוויוני של היצירה הילדית בעולם האמנות המופנית למבוגרים.
* ההרצאות מיועדות למבוגרים. במהלך ההרצאות יוקרנו מצגות וקטעי וידאו. לאחר כל הרצאה יתקיים דיון על התכנים שהוצגו במהלך ההרצאה.
אורך כל מפגש: שעה וחצי