הרשמו לדיוור
מפגשים כל מה שמעניין
הרצאה דמוז גובזה

להזמנת הפעילות:

שאלות? נשמח לענות

עינת קליינפלץ מנהלת מחלקת "מפגשים" והדרכה דוא"ל: einat@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 104 נייד: 052-4272728


סתיו פולק מפיקת תוכן ומשווקת פעילויות "מפגשים" והדרכה דוא"ל: stav@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 125 נייד: 054-3050578


אלה לביא מפיקת תוכן ומשווקת פעילויות "מפגשים" והדרכה דוא"ל: ela@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 105 נייד: 054-3210866

הרצאה – דמוז גובזה

פרויקט מועדון קריאה באמהרית

מטרתו של פרויקט מועדון קריאה באמהרית הינה שימור השפה והטמעת תרבות קריאה בקהילה.
קריאת ספרים להנאה הינה רכיב משמעותי בקידום יעדי השפה.
קריאה להנאה היא תהליך למידה טבעי ומשפיעה על אוצר המילים, על ידע בעולם, על מיומנויות ואסטרטגיות של קריאה, שיח ציבור וכתיבה.

תפקידה העיקרי של היוזמה הוא לעורר מודעות אצל מבוגרים, צעירים בני נוער וילדים על חשיבות הקריאה להנאה כגורם היכול לקדם ולהעצים את הקהילה.

אופן פעילות המועדון מתבצע על ידי קיום מפגשים של קבוצת אנשים בתוך ספרייה עירונית או מרכז קהילתי בכל יישוב. קבוצת האנשים הם אלו שמייצרים את השיח והקריאה המשותפת בנושאים מגוונים אם זה מאמרים, טקסטים קצרים, קטעים מספרים נבחרים בכל שבוע וכדומה.

קבוצת האנשים שמתחילים להשתתף במועדון, למעשה, הופכים להיות מיד לקבוצת קריאה. המנחה הוא זה לרוב שבוחר את הנושאים המובאים לדיון השבועי או קבוצת הקריאה בהתייעצות ובשיתוף פעולה עמו.

מועדון קריאה באמהריתשמי דמוז גובזה, פובליציסט ויזם חברתי, בעל תואר ראשון במדעי מדינה ותקשורת, מנחה קבוצות קריאה ומרצה בנושאי חיי צעירים בפריפריה ועל נושאים של זהויות ושייכות. תעודת הסמכה בדוברות ויח"צ ובגישור קהילתי.

בין עיסוקיי הקודמים, עבדתי במערכת חינוכית במסגרת המינהל לחינוך התיישבותי פנימייתי ועליית הנוער בתפקיד המוגדר "מקשר תרבותי". תפקיד המקשר הוא ליצור תקשורת, הבנה בין צדדים והרמוניה טובה בין הצוות החינוכי, הורים ותלמידי הפנימייה בכפר. המטרה העיקרית שלי בתפקיד שמילאתי היה שילדים יתפקדו היטב בפנימייה, לעקוב אחר התקדמות לימודיהם ולדאוג שההורים יהיו חלק אינטגרלי בחינוך ילדיהם. בנוסף, הכרתי גם את עולם האלימות, הסמים והאלכוהול וכמה הוא משפיע לרעה על הקהילה במסגרת תפקיד אחר שמלאתי כרכז מניעה והסברה ברשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול במסגרת מרכז קהילתי ועירייה.

למעשה, אחרי צבירת הניסיון השלי מתוקף פעילותיי ומתוך הכרה עמוקה לאורך השנים בקהילה, העבודה עם בני נוער, צעירים ומבוגרים בקהילה אתיופית, גיליתי שאחת הבעיות והחסמים הגדולים ביותר היא חוסר תקשורת בקהילה בעקבות הפער הבין דורי שנוצר לאחר העלייה, הדור הצעיר והישן. הגורם העיקרי והמכריע לפערי הבין דורי שנוצר הינו השפה בעיקר. מפה נולד רעיון המיזם ”מועדון קריאה באמהרית” שכל מטרתו שימור השפה אמהרית והטמעת תרבות הקריאה בקהילה.

כמייסד המועדון אני מאמין שקהילה מעורבת וקוראת היא זו שיכולה להוביל ולפתח קהילה חזקה, תורמת ומעודדת בחשיבות תרבות השיח והקריאה.

 

קרדיט צילום: עודד טריגלו