מגוון מפגשים:
לשחק בבית ובחוץ
מפגש לכיתות א'-ב' (המפגש מלווה הקרנת מצגת)
- איך נהיים סופרים? איך ילד חולה הפך את אמא שלו לסופרת.
- לשחק בחוץ – בספר "רוצה לשחק בחוץ" מצליח דובי לשכנע את כל חבריו לעזוב קצת את המסכים ולצאת החוצה. שיחה על משחקים בחוץ.
- לשחק בבית – בספר "בובה מארץ אחרת" נוגה מביאה לכיתה בובה ישנה, הילדים צוחקים עליה עד שמתברר שזו בובה יקרה ומרגשת שסבתא שלה שיחקה בה בילדותה. שיחה על צעצועים אהובים.
- מאַין באים הרעיונות לכתיבה? איך נכתבו ספרי המכשפות "סוד המכשפות", "מכשפה מקולקלת" ו"מכשפה מתאהבת", הקרנת מצגת של אוסף מכשפות.
- דמיון ומציאות בסיפורים ספרים שנכתבו על נכדיי.
אחורי קלעיו של ספר
מפגש לכיתות ג'-ד' (המפגש מלווה הקרנת מצגת)
- מדוע נכתבים סיפורים? יובאו סיבות אחדות לכתיבה, בתוספת הדגמות מן הספרים.
- הכנת תחקיר לקראת כתיבת ספר – הדגמה (במצגת) ממסעות-תחקיר לקראת כתיבת "מסעות קסומים"; כיצד בחרתי אתרים לספר ומה גיליתי במהלך המסעות.
- מאַין באים הרעיונות לכתיבה? מהם מקורותיו של הסופר? הקרנת פריטים מתוך אוסף ייחודי שמדגים את ההשראה לכתיבת "סוד המכשפות", "מכשפה מקולקלת" ו"מכשפה מתאהבת".
- דמיון ומציאות בסיפורים – הדגמה באמצעות סיפורים שנכתבים על בני משפחה.
לקראת שני המפגשים הללו מומלץ לקרוא ספרים רבים ככל האפשר מרשימת הספרים המצורפת.
סובלנות בחברת הילדים
מפגש לכיתות ד'-ח'
המפגש מתבסס על הספרים הבאים ומותנה בקריאתם: קירות שלא רואים, סוד הבית הוורוד, המכוערים של דניאל, מאחורי דלתות סגורות, החיים שלי דוֹט.קֹום, לראות בגובה העיניים
נושאי המפגש:
- הרצון להיות מקובל – ביקורת חברתית והשפעתה עלינו
- היחס לשונה, סובלנות ואי-סובלנות בחברת הילדים, היחס לחלש בחברה
- מה זה חרם, מהי סטיגמה, מה מחירם החברתי של שני אלה
- לחיות עם סוד: סודות טובים וסודות רעים
- האינטרנט, יתרונותיו וסכנותיו, בהיבט האישי ובהיבט החברתי
- איך מעצבים את דמותו של ילד עיוור בספר?
כיצד נולדים ספרים במילה ובצבע
בשיתוף עם המאיירת נורית צרפתי
מפגש לכיתות א'-ד'
המפגש כולל את הספרים שעפרה כתבה ונורית איירה: עם צבע אחד ומכחול, עמית כבר לא פוחדת, חץ וקשת ושד משחת, ספרי סדרת "ניצנים", ספרי סדרת "קוראים סיפור" – וספרים נוספים שנורית לא איירה, בהתאם לגיל הילדים שמשתתפים במפגש (ראו רשימת ספרים מלאה בהמשך). קראו עם הילדים ככל שתספיקו עד למפגש.
במפגש, עפרה מספרת מסיפוריה נורית מציירת מציוריה, ושתיהן מספרות על העבודה המשותפת של סופרת וציירת.
נושאי המפגש:
- מאין באים הרעיונות לראשה של הסופרת?
- האם גיבורי הסיפורים הם ילדים אמיתיים?
- כיצד ממציאה המאיירת בציור, את הגיבורים שהמציאה הסופרת במילים?
- כיצד מביעה המאיירת בציור את רוח הסיפור ואת תוכנו?
- באיזה צבעים ובאילו טכניקות משתמשת המאיירת?
- כיצד סופרת ומאיירת משתפות פעולה ליצירת הספר?
יש להכין למפגש משטח כלשהו להצמדת שני בריסטולים, שעליהם נורית תצייר *בזמן המפגש. את הבריסטולים, הצבעים וכל השאר נביא איתנו.
כיצד נולדים ספרים במילה ובצבע
בשיתוף עם המאיירת נורית צרפתי
מפגש לכיתות ה'-ז'
המפגש מתבסס על ספרי הנוער שעפרה כתבה וביניהם הספרים שנורית איירה: מאחורי דלתות סגורות, לראות בגובה העיניים.
עודדו את הילדים לקרוא ככל שיספיקו מתוך ספרי הנוער שברשימה (סימנתי אותם באדום), לרבות שני הספרים הנ"ל, שבהם נעסוק במפגש.
נושאי המפגש:
- לחיות עם סוד – סודות טובים וסודות רעים.
- שאלות ותהיות של ילד מאומץ.
- איך מעצבים את דמותו של ילד עיוור בספר?
- איך מציירים עיוור?
- כיצד ממציאה המאיירת בציור, את הגיבורים שהמציאה הסופרת במילים?
- כיצד מביעה המאיירת בציור את רוח הסיפור ואת תוכנו?
יש להכין למפגש משטח כלשהו להצמדת שני בריסטולים, שעליהם נורית תצייר בזמן המפגש. את הבריסטולים, הצבעים וכל השאר נביא איתנו.