הרשמו לדיוור
מפגשים כל מה שמעניין
רונית חכם

להזמנת הפעילות:

שאלות? נשמח לענות

עינת קליינפלץ מנהלת מחלקת "מפגשים" והדרכה דוא"ל: einat@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 104 נייד: 052-4272728


סתיו פולק מפיקת תוכן ומשווקת פעילויות "מפגשים" והדרכה דוא"ל: stav@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 125 נייד: 054-3050578


מיכל מיטלמן מפיקת תוכן ומשווקת פעילויות "מפגשים" והדרכה דוא"ל: michal@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 105 נייד: 052-3330318

רונית חכם – מפגש סופרת לילדים

מפגשים עם הסופרת לילדים ונוער

על מפגשי ספרות

במפגשים רונית מזמינה את הילדים "להציץ" לחדר העבודה שלה. היא מראה להם ספרים בתהליכי עבודה, מספרת להם על עבודתה, קוראת להם קטעים מתוך ספריה, מראה איורים ועונה על שאלותיהם. היא מדברת בדרך כלל על העדפתה לכתוב ספרות לא ריאליסטית שאמנם איננה מתארת את המציאות אך מתייחסת לחוויות מוכרות גם כשהיא מתארת אותם באמצעות דמויות והתרחשויות בדיוניות. הנושאים והתכנים בהם היא מתמקדת בכל מפגש נבחרים בהתאם לגיל הילדים, יכולת הקשב שלהם ובעקבות שיחה מקדימה עם המורות/ים.

עם הילדים הצעירים (א'-ג') היא משוחחת על דברים שאינם מתרחשים במציאות אלא רק בסיפורים; על יצורים דמיוניים שעליהם היא מרבה לכתוב כמו: מכשפות, שדים, ופילים מדברים; או על סיפורי בעלי חיים כמשל לבעיות המעסיקות את בני האדם כמו: חברות, ידידות, משאלות לב, פחדים וחלומות.

עם הילדים הבוגרים (ד'-ו') היא משוחחת על הצורך של בני האדם בסיפורים; בשאלה מי צריך סיפורים שאין בהם "אמת" (כלומר, לא ריאליסטיים). המפגש עוסק בהכרות עם סיפורי עם, אגדות ומיתוסים המתגלגלים בעולם מאז ומתמיד. השיחה היא על הסוגות הללו באופן כללי ועל עיבודים שהיא עושה להם, ועל העובדה שסיפורי העם והאגדות לא סופרו רק לילדים במשך תקופות ארוכות; מתי החלה להיכתב ספרות הילדים ומה מגדיר אותה; וכן על מעשיות יהודיות הלקוחות מן המקורות.
מפגשים אחרים עם הכתות הבוגרות עוסקים בשאלות חברתיות ובנושאים הקשורים לעולמם – גדילה, אהבה, מרד, שאיפות והעצמה והם מתייחסים לספרים הבאים: "פסיכה ואמור" או "המרד של מון" או "סיפור שמתחיל בחלום".

לעיתים היא מביאה למפגשים קטעים מספרות העולם ומהקלאסיקה העברית לצד יצירות שלה כדי לעמוד על השפעות של סופרים וסופרות אחרים שספגתי וכן על כך שהיצירה שלה היא נדבך במכלול של מורשת תרבותית.

המלצת הסופרת לפני המפגשים: מומלץ לבחור ספר אחד מתוך רשימת ספרי שאותו הילדים יכירו ואני אספר להם על תהליך כתיבתו. במסגרת ההכנה לקראת המפגש אפשר לשאול אותם למשל – האם יש משהו בספר שמזכיר להם מצבים דומים למרות שהספר לא כתוב עליהם. במפגש הילדים יוכלו לשאול אותי שאלות כמו למשל: למה רציתי לכתוב אותו? למותר לציין שהמפגש מאבד ממשמעותו כשהילדים אינם מכירים לפחות ספר אחד מבין ספרי.

המלצות לפי שכבות גיל:
לכתות א'-ג': אפאחד, אמא עם קוקיות, רמי הצב, מסיבה של פחדנים, מילות קסמים, חמש מכשפות, ויקי בום, הנעלים של אדון מינאסה, ז'וז'ו ומומו, פעם כששאול הלך לאיבוד, אלדין, רימון, החיט האמיץ, תאכל מעיל תאכל.
לכתות ד'-ו': השד על ההר, אבנים טובות, אמור ופסיכה, חלום המלך שלמה, עושה הפלאים, סיפור שמתחיל בחלום, המרד של מון.

מפגש עם הסופרת רונית חכם בעקבות הספר "אמור ופסיכה"
אהבה, התבגרות, תת מודע, חלומות ומיתולוגיה – אלו הנושאים שיעלו במפגש. נבחן את הדמיון בין הופעתם של הנושאים האלו בסיפורים הקדומים לבין הסיפורים המוכרים לנו מהחיים, מהסרטים, מהסדרות. נראה איך רבים מהסיפורים שסופרו כבר לפני אלפי שנים, עדיין רלוונטיים לימינו והם עוסקים בנושאים שממשיכים ומעסיקים את בני האדם. הסיפורים הם דרך להתמודד עם מצוקות וכמיהות, פחדים ותשוקות המלווים את בני האדם באשר הם במהלך חייהם.
במפגש תציג רונית את הסיפור הקדום ותראה קטעים רלוונטיים מתוך סרטים בני זמננו. תספר איך עבדה על הסיפור המיתולוגי- מה הדגישה, מה שינתה? כמה הייתה נאמנה למקור? מהו בכלל מקור? כיצד מטפלים בחומרים מתקופות רחוקות ו"מתרגמים" אותם לשאלות ונושאים רלוונטיים לתקופתנו, ולבעיות המעסיקות נערים ונערות בני זמננו.
המפגש מיועד לתלמידי כתות ה'-ו' שהמיתולוגיה היוונית היא חלק מתכנית הלימודים שלהם.
משך המפגש: כשעה
הכנה למפגש: הכרות עם המיתוס
אפשר לקיים את המפגש גם מקוון – חלקו יהיה הרצאה עם הדגמות ויזואליות, וחלקו דיון. אציג בפני המשתתפים שאלות ואזמין אותם להתייחס בכתב ובעל פה.

מפגשים בזום

רונית חכם ויאנה בוקלר במפגש משותף המיועד לכתות א'-ד'
רונית חכם (סופרת) ויאנה בוקלר (מאיירת), מדברות על תהליך העבודה המשותפת שלהן. הן מספרות על הדיאלוג ביניהן שהוא דיאלוג בין סיפור לבין איור: כיצד הן יוצרות ביחד עולם דמיוני שיש בו מילים, דמויות, צבעים, קוים, רקע ותנועה; ואיך המילים והאיורים מספרים שני סיפורים אשר ביחד משלימים זה את זה. הן משתפות את הילדים בהחלטות הנעשות בתהליך העבודה כמו: איך מאפיינים דמות, איך מאפיינים את המקום בו מתרחש הסיפור, ומאפשרות לילדים לחוות ולהבין איך כל אחת בנפרד יוצרת עולם מילולי או ויזואלי, ואיך שני המרכיבים נפגשים כדי לבנות עולם משותף מבלי לוותר על העצמאות של כל אחד מהמרכיבים.
המפגש מתמקד בספרן המשותף 'ז'וז'ו ומומו' זוכה פרס בן אהרון של מוזיאון ישראל לשנת 2008( אך יש בו התייחסות לספרים אחרים שלהן עצמן ושל סופרים/ות ומאיירים/ות אחרים/ות.
ההרצאות מלוות בהדגמות של איורים ובנוסף יאנה מאיירת בזמן המפגש על המסך המוקרן.
בחלקו האחרון של המפגש הילדים מוזמנים להתחיל סיפור חדש אותו הם יוכלו להמשיך לספר ולאייר בכתה או בבית.

רונית חכם ויאנה בוקלר בעקבות ספרן סיפור שמתחיל בחלום
סבא של יאנה, שרד לבדו, כילד, ביערות ובשדות את תקופת המלחמה הנוראה. הוא החזיק מעמד בזכות החלום שהיה לו להקים תיאטרון וניצל בזכות זוג זקנים שהסתירו אותו. אחרי המלחמה הוא למד בבית הספר היהודי לתיאטרון במוסקבה והגשים את חלום הילדות שלו להיות מנהל תיאטרון. הוא לעולם לא שוכח את הימים שלא היה לו כלום חוץ מחלום.
הספר בא להדגיש מסר של תקווה שהוא כה חשוב לילדים של ימינו. הוא מתאר איך גם בזמנים קשים ולעיתים כנגד כל הסיכויים, אפשר לשרוד כשלא מאבדים תקווה. זהו מסר רלוונטי לכל תקופה של משבר וקושי, כמו למשל התקופה בה אנו חיים. הסיפור שעליו מסופר כאן הוא מקרה קיצוני של השרדות, אבל הוא יכול לשמש דוגמא ומופת ולחזק בלב כל אחד את הידיעה הפנימית העמוקה והכה חשובה שיכול להיות יותר טוב, שאפשר לצפות לזמנים טובים יותר, שאפשר להמשיך הלאה מעבר לקושי.
במפגש נספר על הספר, על תהליכי כתיבתו. יאנה תדגים את עבודת האיור של הספר ונשוחח עם התלמידים על חלומות, על שאיפות, ועל דרכים שונות להתגבר על קשיים.
המפגש מיועד לכתות ד'- ו'
אורך המפגש: כשעה
המפגש יתקיים בזום. חלקו יהיה הרצאה עם הדגמות ויזואליות. בחלקו יתקיים דיון ובו הצעות לפעילות המשך בעקבות הספר.

רונית חכם, סופרת ומחזאית. ספריה ומחזותיה זכו בפרסים רבים. ספרה 'חמש מכשפות הלכו לטייל' נכלל באנתולוגיה של 'ספרי הילדים הטובים בעולם' בהוצאת אברמס, ניו-יורק. מלמדת כתיבה יוצרת ומקיימת מפגשים בבתי ספר במסגרת סל-תרבות, ופרויקט סופרים אורחים במשרד החינוך. רונית מקיימת גם מפגשים במתכונת הרגילה של מפגש עם סופר/ת.
יאנה בוקלר, התחילה את דרכה בעולם האיור בלימודים בסטודיו של המאייר וולף בולבה; בוגרת האקדמיה לאמנות ברומא, איטליה בהצטיינות; תחריטאית ומאיירת ספרי ילדים; מציגה בתערוכות בינלאומיות בארץ ובאירופה; אמנית ומורה; קבלה ציון לשבח של פרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים ע"ש בן-יצחק לשנת תשס"ח – 2008.

מפגש למבוגרים עם רונית חכם >