ד"ר אסתר שקלים היא מרצה, חוקרת קהילות ישראל, אוצרת אמנות יהודית ומשוררת. לשעבר מנהלת "המרכז למורשת קהילות ישראל" במוזיאון ארץ-ישראל ת"א, . חוקרת אורחת במכון אליאנס, אוניברסיטת תל אביב. כתבה ספרים, מאמרים וערכות-לימוד בתחומי התמחותה.
להלן מבחר הרצאות לדוגמא:
1. שמות המשפחה היהודיים ומקורותיהם
- מדוע נושאים אנשים נמוכים שמות-משפחה כגון "לנגר", "טולמן" או "טוויל"?!
- איך קרה שבעלי שם-המשפחה "אשכנזי" הם ממוצא ספרדי דווקא?!
- למה נשא המשורר אלתרמן שֵם משפחה שפירושו "זקן"?
- מדוע שינה מר אברמוביץ' הרוסי את שמו דווקא ל"שון פרגוסון" עם הגירתו לאמריקה?
- מאימתי החלו היהודים לשאת שמות משפחה וכיצד נבחרו השמות?
2. עין-הרע והמזיקים ודרכי ההתמודדות עימם באמונה העממית ובתפיסה המודרנית
- כיצד מגינה החמסה כנגד עין הרע, ואיזו חמסה היא היעילה ביותר?
- איך מצליח החוט האדום שעל הזרוע לגרום לבריאות ולאושר?
- מדוע מפחדים השֵדים דווקא ממלח, שוּם וצבע כחול?
- למי באמת עוזרים הקמיעות?
- באיזה גוף לא יכול "דיבוק" להיכנס?
- כיצד מתמודדים בתפיסה המודרנית כנגד המזיקים למיניהם?
בתמונה: קמיע, איראן
3. מנהגי החתונה בקהילות ישראל, מקורותיהם ומשמעויותיהם (בליווי מצגת)
- מדוע לא נהגו היהודים בתימן לשבור כוס בחתונה?
- בדרום גרמניה היה החתן אוחז בכוס הקידושין, ובָה יין, ושובר אותה דווקא על הקיר הצפוני של בית הכנסת- למה?
- כיצד מגינה מריחת החינה על החתן והכלה מפני המזיקים למיניהם?
- מדוע נוהגת הכָּלָה באשכנז להקיף את החתן שבע פעמים?
- תלבושות ותכשיטים מקהילות ישראל במזרח ובמערב ומשמעויותיהם הקְמֵעִיוֹת והסגוליות.
בתמונה: כּתובּה, מרוקו
4. מנהגי חגי תשרי בעדות ישראל, מקורותיהם ומשמעויותיהם (בליווי מצגת)
- איזו אמונה מיסטית מסתתרת מאחורי ה"סימנים" או ה"יְהִי-רָצוֹנִים" למיניהם שאוכלים בסֵדֶר ראש השנה? מהי משמעותו וסגולתו של כל אחד מֵהַ"סימנים"?
- "סֵדֶר ראש השנה אלטרנטיבי"- מהו?
- למה מוכרים בסופרמרקט חלה עגולה לכבוד ראש השנה?
- יש המכינים לראש השנה חלות בצורת ציפרים, סולם או כף יד פרושה-מדוע?
- מדוע לעולם לא נמצא שופר העשוי קרן של שור, למרות שהשור הינו בהמה טהורה?
בתמונה: ה"סימנים" בסֵדֶר ראש השנה
5. חנוכּה והחנוכּייה בעדות ישראל במנהגים וסמלים (בליווי מצגת)
- מה הקשר בין הסופגנייה לספונג'ה???
- מדוע בארצות המזרח לא שיחקו בסביבון בחג, ומה היה הכיתוב על הסביבון המקורי?
- בקהילות שונות אוכלים בחנוכה מאכלי חלב- לאיזו גיבורה יהודייה קשור מנהג זה, ובאילו קהילות ערכו לכבודה "יום כּייף לנשים"?
- חנוכיות רבות בקהילות אורתודוקסיות בגולה נושאות דופן אחורית המזכירה מִבְנִים מוסלמיים או נוצריים ידועים–כיצד משקפת עובדה זו את הגעגועים לבית-המקדש?
- איך מבחינים בין חנוכייה אשכנזית לבין חנוכייה מהמזרח?
בתמונה: חנוכייה, מרוקו
6. מנהגי חג הפורים בעדות ישראל, מקורותיהם ומשמעויותיהם (בליווי מצגת)
- ברוב קהילות ישראל במזרח לא נהגו להתחפש בפורים- הכיצד?
- איך הגיעה הַכְּתוּבָּה של המן וזרש לקהילה ברוֹדוֹס?
- באיזו עדה שולח הארוס לארוסתו תרנגול בלבוש תחפושת בתור משלוח מנות?
- שֵם ה' לא מופיע במגילת-אסתר. סופרי הסת"ם התעקשו והצליחו להכניסו למגילה למרות הכל. הכיצד?!
- איך ניראה הפּור שהטיל המן?
- איזו עֵדה ציינה את תענית אסתר בשלושה ימי צום ולא חגגה את פורים כלל וכלל?
בתמונה: מגילת אסתר (מגילת המלך), אוסטריה 1825
7. מנהגי חג הפסח בעדות ישראל, מקורותיהם ומשמעויותיהם (בליווי מצגת)
- מדוע לרבות מעדות המזרח לא היתה כוס של אליהו הנביא, ולאיזו קהילה היתה כוס של פרעה ???
- באיזו עֵדה נהגו ללבוש בגדים מרופטים בליל הסדר??
- מדוע נוהגים יהודי פָּרָס להצליף זה בזה בבצלים ירוקים בעת אמירת "דיינו"?
- באיזו עדה לא ערכו את ליל הסדר ולא קראו את ההגדה?
- באיזו הגדה מצוייר הבן החכם כאידיוט ומדוע? כיצד מצטיירים 4 הבנים בהגדות ישראל השונות במהלך הדורות ?
- ליל הסדר במנהגי העדות: עריכת ליל סדר על-פי מנהגי עדות ישראל במזרח ובמערב בשיתוף הקָהָל ובליווי הסבר למקורותיהם של המנהגים, התקופה בה נוצרו ומשמעויותיהם.
בתמונה: צלחת סדר, צרפת
8. ייחודה של יהדות איראן וחלקה בהיסטוריה הלאומית שלנו (בליווי מצגת)
- כיצד היו משתנים תולדות עם ישראל דרמטית לולא קיומה של יהדות איראן?
- מדוע נחשבת גולת יהודי איראן לקשה ביותר מבין כל הגלויות בארצות האיסלאם?
- איך חדרו לעברית מילים פרסיות רבות כגון: אתרוג, בוסתן, בזאר, אישפוז, ורד ואשכרה?
- מפני מה הייתה הקליטה בארץ בעייתית לעולי איראן יותר מאשר לעולים אחרים מהמזרח?
- איך לקחו המרוקאים את חג המימונה מהפרסים?
בתמונה: שטיח פרסי יהודי
9. כל האמת על אבותינו- חפצים כאמצעי לְחֵקֶר "שורשים" (בליווי מצגת)
- כיצד ניתן ללמוד מהכלים והחפצים שהיו בידי אבות-המשפחה אודות מעמדם הכלכלי, מִשְאלותיהם ואמונותיהם?
- איך יכול תכשיט להעיד על מוצאה המשפחתי, האתני והגיאוגרפי של האישה היהודייה העונדת אותו?
- באיזה אופן מצליחים הדג, החמסה והיצורים המוזרים החקוקים על קמיע ליולדת העוֹבֵר במשפחה, להבטיח לידתו של תינוק בריא?
- "סיפורו של חפץ" כמקור לחקר משפחתי וכקטליזטור לגֶשֶר וקֶשֶר בינדורי.
בתמונה: קמיע ליולדת ולתינוק, הונגריה, התמונות בפרוספקט הן מאוסף משפחת גרוס
10. מזרח ואשכנז – היילכו שניהם יחדיו?
- כיצד מתמודדת אישה מבית מזרחי מסורתי פטריאכלי עם התרבות הישראלית המערבית המודרנית החילונית?
- מהו יחסה למעמד האישה בתרבות המזרחית, בקהילה הדתית ובחברה הישראלית?
- מהי גישתה כלפי הפסיפס האתני המרכיב את החברה הישראלית?
- מפגש חוויתי עם המשוררת ד"ר אסתר שקלים, המעלה את סיפור חייה בליווי קריאה מתוך ספרי שיריה עטורי השבחים בהוצאת כינרת-זמורה-ביתן.
- יש לציין כי השירים נלמדים באוניברסיטאות, במכללות, במדרשות, במכינות, בתיכונים, בחינוך העל יסודי ובעוד מסגרות שונות ומגוונות. רבים מהשירים פורסמו בספרים בהוצאות חשובות ובאכסניות רבות ומכובדות.
הרצאות נוספות בנושאים שונים, כגון: מנהגי חג השבועות בקהילות ישראל, מנהגי ל"ג בעומר, מנהגי בר-מצווה, סמל מדינת ישראל ודגל המדינה- מקורותיהם ומשמעויותיהם, ירושלים באמנות ובסמל בעדוֹת ישראל במהלך הדורות, ועוד.
ההרצאות מתאימות לכל מסגרת ואירוע: מוסדות, חברות וארגונים, חוגי בית, השתלמויות, כנסים, חדרי מורים, נופשים, סופי-שבוע, ימי גיבוש והעשרה, ימי הולדת, חגיגת בר-מצווה, שבע ברכות, שבת-חתן, חנוכּת בּית, יום המשפחה, ערב "שורשים" ועוד.
הרצאות לתלמידים וכן ערבי הורים-תלמידים באווירה חווייתית ייחודית.