הרשמו לדיוור
מפגשים כל מה שמעניין
אסתר שקלים הרצאה

להזמנת הפעילות:

שאלות? נשמח לענות

עינת קליינפלץ מנהלת מחלקת "מפגשים" והדרכה דוא"ל: einat@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 104 נייד: 052-4272728


סתיו פולק מפיקת תוכן ומשווקת פעילויות "מפגשים" והדרכה דוא"ל: stav@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 125 נייד: 054-3050578


מיכל מיטלמן מפיקת תוכן ומשווקת פעילויות "מפגשים" והדרכה דוא"ל: michal@icl.org.il טלפון: 03-6180151, שלוחה 105 נייד: 052-3330318

ההרצאות הייחודיות של ד"ר אסתר שקלים

חוקרת קהילות ישראל, אוצרת אמנות יהודית ומשוררת. מרצה בנושאי פולקלור, חגים, היסטוריה ומורשת יהודית

ד"ר אסתר שקלים היא מרצה, חוקרת קהילות ישראל, אוצרת אמנות יהודית ומשוררת. לשעבר מנהלת "המרכז למורשת קהילות ישראל" במוזיאון ארץ-ישראל ת"א, . חוקרת אורחת במכון אליאנס, אוניברסיטת תל אביב. כתבה ספרים, מאמרים וערכות-לימוד בתחומי התמחותה.

להלן מבחר הרצאות לדוגמא:

 הרצאה אסתר שקלים 11. שמות המשפחה היהודיים ומקורותיהם

  • מדוע נושאים אנשים נמוכים שמות-משפחה כגון "לנגר", "טולמן" או "טוויל"?!
  • איך קרה שבעלי שם-המשפחה "אשכנזי" הם ממוצא ספרדי דווקא?!
  • למה נשא המשורר אלתרמן שֵם משפחה שפירושו "זקן"?
  • מדוע שינה מר אברמוביץ' הרוסי את שמו דווקא ל"שון פרגוסון" עם הגירתו לאמריקה?
  • מאימתי החלו היהודים לשאת שמות משפחה וכיצד נבחרו השמות?

 


הרצאה אסתר שקלים 2

2. עין-הרע והמזיקים ודרכי ההתמודדות עימם באמונה העממית ובתפיסה המודרנית

  • כיצד מגינה החמסה כנגד עין הרע, ואיזו חמסה היא היעילה ביותר?
  • איך מצליח החוט האדום שעל הזרוע לגרום לבריאות ולאושר?
  • מדוע מפחדים השֵדים דווקא ממלח, שוּם וצבע כחול?
  • למי באמת עוזרים הקמיעות?
  • באיזה גוף לא יכול "דיבוק" להיכנס?
  • כיצד מתמודדים בתפיסה המודרנית כנגד המזיקים למיניהם?

 

 

 

בתמונה: קמיע,  איראן


הרצאה אסתר שקלים 33. מנהגי החתונה בקהילות ישראל, מקורותיהם ומשמעויותיהם (בליווי מצגת)

  • מדוע לא נהגו היהודים בתימן לשבור כוס בחתונה?
  • בדרום גרמניה היה החתן אוחז בכוס הקידושין, ובָה יין, ושובר אותה דווקא על הקיר הצפוני של בית הכנסת- למה?
  • כיצד מגינה מריחת החינה על החתן והכלה מפני המזיקים למיניהם?
  • מדוע נוהגת הכָּלָה באשכנז להקיף את החתן שבע פעמים?
  • תלבושות ותכשיטים מקהילות ישראל במזרח ובמערב ומשמעויותיהם הקְמֵעִיוֹת והסגוליות.

 

 

בתמונה: כּתובּה, מרוקו


הרצאה אסתר שקלים 44. מנהגי חגי תשרי בעדות ישראל, מקורותיהם ומשמעויותיהם (בליווי מצגת)

  • איזו אמונה מיסטית מסתתרת מאחורי ה"סימנים" או ה"יְהִי-רָצוֹנִים" למיניהם שאוכלים בסֵדֶר ראש השנה? מהי משמעותו וסגולתו של כל אחד מֵהַ"סימנים"?
  • "סֵדֶר ראש השנה אלטרנטיבי"- מהו?
  • למה מוכרים בסופרמרקט חלה עגולה לכבוד ראש השנה?
  • יש המכינים לראש השנה חלות בצורת ציפרים, סולם או כף יד פרושה-מדוע?
  • מדוע לעולם לא נמצא שופר העשוי קרן של שור, למרות שהשור הינו בהמה טהורה?

 

בתמונה: ה"סימנים" בסֵדֶר ראש השנה


הרצאה אסתר שקלים 55. חנוכּה והחנוכּייה בעדות ישראל  במנהגים וסמלים (בליווי מצגת)

  • מה הקשר בין הסופגנייה לספונג'ה???
  • מדוע בארצות המזרח לא שיחקו בסביבון בחג, ומה היה הכיתוב על הסביבון המקורי?
  • בקהילות שונות אוכלים בחנוכה מאכלי חלב- לאיזו גיבורה יהודייה קשור מנהג זה, ובאילו קהילות ערכו לכבודה "יום כּייף לנשים"?
  • חנוכיות רבות בקהילות אורתודוקסיות בגולה נושאות דופן אחורית המזכירה מִבְנִים מוסלמיים או נוצריים ידועים–כיצד משקפת עובדה זו את הגעגועים לבית-המקדש?
  • איך מבחינים בין חנוכייה אשכנזית לבין חנוכייה מהמזרח?

 

 

 

בתמונה: חנוכייה, מרוקו


הרצאה אסתר שקלים 66. מנהגי חג הפורים בעדות ישראל, מקורותיהם ומשמעויותיהם (בליווי מצגת)

  • ברוב קהילות ישראל במזרח לא נהגו להתחפש בפורים- הכיצד?
  • איך הגיעה הַכְּתוּבָּה של המן וזרש לקהילה ברוֹדוֹס?
  • באיזו עדה שולח הארוס לארוסתו תרנגול בלבוש תחפושת בתור משלוח מנות?
  • שֵם ה' לא מופיע במגילת-אסתר. סופרי הסת"ם התעקשו והצליחו להכניסו למגילה למרות הכל. הכיצד?!
  • איך ניראה הפּור שהטיל המן?
  • איזו עֵדה ציינה את תענית אסתר בשלושה ימי צום ולא חגגה את פורים כלל וכלל?

בתמונה: מגילת אסתר (מגילת המלך), אוסטריה 1825


הרצאה אסתר שקלים 7

7. מנהגי חג הפסח בעדות ישראל, מקורותיהם ומשמעויותיהם (בליווי מצגת)

  • מדוע לרבות מעדות המזרח לא היתה כוס של אליהו הנביא, ולאיזו קהילה היתה כוס של פרעה ???
  • באיזו עֵדה נהגו ללבוש בגדים מרופטים בליל הסדר??
  • מדוע נוהגים יהודי פָּרָס להצליף זה בזה בבצלים ירוקים בעת אמירת "דיינו"?
  • באיזו עדה לא ערכו את ליל הסדר ולא קראו את ההגדה?
  • באיזו הגדה מצוייר הבן החכם כאידיוט ומדוע? כיצד מצטיירים 4 הבנים בהגדות ישראל השונות במהלך הדורות ?
  • ליל הסדר במנהגי העדות: עריכת ליל סדר על-פי מנהגי עדות ישראל במזרח ובמערב בשיתוף הקָהָל ובליווי הסבר למקורותיהם של המנהגים, התקופה בה נוצרו ומשמעויותיהם.

בתמונה: צלחת סדר, צרפת 


8. ייחודה של יהדות איראן וחלקה בהיסטוריה הלאומית שלנו (בליווי מצגת)

  • כיצד היו משתנים תולדות עם ישראל דרמטית לולא קיומה של יהדות איראן?
  • מדוע נחשבת גולת יהודי איראן לקשה ביותר מבין כל הגלויות בארצות האיסלאם?
  • איך חדרו לעברית מילים פרסיות רבות כגון: אתרוג, בוסתן, בזאר, אישפוז, ורד ואשכרה?
  • מפני מה הייתה הקליטה בארץ בעייתית לעולי איראן יותר מאשר לעולים אחרים מהמזרח?
  • איך לקחו המרוקאים את חג המימונה מהפרסים?

 

בתמונה: שטיח פרסי יהודי


הרצאה אסתר שקלים 99. כל האמת על אבותינו- חפצים כאמצעי לְחֵקֶר "שורשים" (בליווי מצגת)

  • כיצד ניתן ללמוד מהכלים והחפצים שהיו בידי אבות-המשפחה אודות מעמדם הכלכלי, מִשְאלותיהם ואמונותיהם?
  • איך יכול תכשיט להעיד על מוצאה המשפחתי, האתני והגיאוגרפי של האישה היהודייה העונדת אותו?
  • באיזה אופן מצליחים הדג, החמסה והיצורים המוזרים החקוקים על קמיע ליולדת העוֹבֵר במשפחה, להבטיח לידתו של תינוק בריא?
  • "סיפורו של חפץ" כמקור לחקר משפחתי וכקטליזטור לגֶשֶר  וקֶשֶר בינדורי.

 

 

בתמונה: קמיע ליולדת ולתינוק, הונגריה, התמונות בפרוספקט הן מאוסף משפחת גרוס

 

 


10. מזרח ואשכנז – היילכו שניהם יחדיו?

  • כיצד מתמודדת אישה מבית מזרחי מסורתי פטריאכלי עם התרבות הישראלית המערבית המודרנית החילונית?
  • מהו יחסה למעמד האישה בתרבות המזרחית, בקהילה הדתית ובחברה הישראלית?
  • מהי גישתה כלפי הפסיפס האתני המרכיב את החברה הישראלית?
  • מפגש חוויתי עם המשוררת ד"ר אסתר שקלים, המעלה את סיפור חייה בליווי קריאה מתוך ספרי שיריה עטורי השבחים בהוצאת כינרת-זמורה-ביתן.
  • יש לציין כי השירים נלמדים באוניברסיטאות, במכללות, במדרשות, במכינות, בתיכונים, בחינוך העל יסודי ובעוד מסגרות שונות ומגוונות. רבים מהשירים פורסמו בספרים בהוצאות חשובות ובאכסניות רבות ומכובדות.

 

 

 

 


הרצאות נוספות בנושאים שונים, כגון: מנהגי חג השבועות בקהילות ישראל, מנהגי ל"ג בעומר, מנהגי בר-מצווה, סמל מדינת ישראל ודגל המדינה- מקורותיהם ומשמעויותיהם, ירושלים באמנות ובסמל בעדוֹת ישראל במהלך הדורות, ועוד.

ההרצאות מתאימות לכל מסגרת ואירוע: מוסדות, חברות וארגונים, חוגי בית, השתלמויות, כנסים, חדרי מורים, נופשים, סופי-שבוע, ימי גיבוש והעשרה, ימי הולדת, חגיגת בר-מצווה, שבע ברכות, שבת-חתן, חנוכּת בּית, יום המשפחה, ערב "שורשים" ועוד.

הרצאות לתלמידים וכן ערבי הורים-תלמידים באווירה חווייתית ייחודית.