סדנאות כתיבה למבוגרים:
מה שרציתי לכתוב לנכדים. סדנת כתיבה המיועדת למבוגרים המעוניינים לכתוב את הספור שלהם או סיפור מתוך הביוגרפיה שלהם או סיפור דמיוני לנכדים ולילדים של הדורות הבאים. באמצעות תרגילי כתיבה, משובים, טיפים והכוונה, המשתתפים צוללים לחוויית הקריאה הראשונית, רוכשים כלים להתאמת טקסט לגיל היעד (מפעוטות ועד נוער), משכללים את היכולת לפנות לילדים (ולכבוש ללבות צעירים) וגם מגלים למה הכתיבה לילדים ולנוער שומרת אותנו שמחים (ואפילו צעירים).
6-12 מפגשים שבועיים, בני שעתיים-שעתיים וחצי למפגש. המפגשים מתקיימים בשעות הבוקר, פרט למפגש האחרון, שמתקיים בשעות אחר הצהריים בהשתתפות בני משפחה. עד 15 משתתפים.
מבוגרים כותבים לילדים ולנוער. קבוצת עבודה המיועדת למבוגרים הכותבים או החולמים לכתוב לילדים ולנוער. כל משתתף מגיע עם רעיון או עם טקסט (בכל שלב של עבודה) שברצונו לפתח. ביחד, דרך תרגילי כתיבה ומשובים, טיפים, עצות והכוונה, כל משתתף יכול לקדם את היצירה שלו ולהפוך פנטזיית מגירה למציאות כתובה.
10 מפגשים. שעתיים כל מפגש. עד 15 משתתפים.
סדנת כתיבה בעקבות טקסטים של יאנוש קורצ'אק. "המבוגרים יאמרו שלאנשים אף פעם לא יהיו כנפיים, ואני הייתי כבר מבוגר ואני אומר שיכולות להיות להם כנפיים", יאנוש קורצ'אק (כאשר אשוב ואהיה קטן). המחנך, הסופר, הרופא וההומאניסט הגדול, יאנוש קורצ'אק, השאיר אחריו טקסטים רבים ומגוונים מבחינת התכנים והז'אנרים (סיפורת, מחזות, יומן, רשימות, מאמרים, מכתבים). הסדנא מציעה קריאה מחודשת של טקסטים, וכתיבה בעקבות התובנות האישיות, החינוכיות והאוניברסאליות העולות מהם.
3-6 מפגשים. שעתיים כל מפגש. עד 15 משתתפים.
הרצאות למבוגרים:
מפגשים מהסוג הקורצ'אקאי. הרצאה + תרגיל כתיבה. על רגעים של חסד והעצמה במפגש בין ילדים וספרים ובין ילדים ומבוגרים בהשראת יאנוש קורצ'אק וכתביו. שעתיים.
החיים כחומר גלם. הרצאה או הרצאה+תרגיל כתיבה. סיפור צמיחתה של הסופרת מילדה עם לקות למידה ועד לסופרת עטורת פרסים, המתמחה בכתיבת סיפורים מבוססי אמת ורומנים היסטוריים לילדים ולנוער. הרצאה בלבד: שעה. הרצאה+תרגיל כתיבה: שעתיים.
מפגשים עם תלמידים:
זה קרה באמת? שיחה על אמת ודמיון המתחיל בסיפורה האישי של הסופרת שעד כיתה ג' לא ידעה קרוא וכתוב. דרך דיון בספר "מהפכת התפוזים של מתי" המתאר ילדה לקוית למידה המתמודדת עם קשיה ומחוללת מהפכה אקולוגית, מדגימה הסופרת איך חומרים מהחיים משמשים לה חומר גלם לספרים.
כיתות ג'-ד': הדיון עובר לספרים מבוססי מציאות אחרים שכתבה המחברת ומתאימים לגיל זה, כמו הסיפור של אליעזר בן יהודה , קונצרט בחולות (שמתרחש בתל אביב לפני 80 שנה), מלכה בירושלים (הקשור לבית הספר לאמנות בצלאל ולמייסדו בוריס שץ), ומארי קירי (המתאר את חייה של המדענית הנועזת).
כיתות ד'-ח': הדיון עובר לספרים אחרים פרי עטה ובראשם, "אני לא גנב", המתרחש בבית היתומים של יאנוש קורצ'אק בשנים שלפני המלחמה. דרך היכרות עם הספר מגלים הילדים מי היה יאנוש קורצ'אק, איך פעל בית היתומים הייחודי והמופלא שלו, איך נכתב הספר ומבינים איך משתלבים דמיון ומציאות ברומן היסטורי. ספרים נוספים פרי עטה, שמתאימים לשיחה הם "רק בשביל מילי", "רק גליה רואה אותם", "ואיך קוראים לך עכשיו".
45 דקות למפגש. עד 80 ילדים במפגש, שני מפגשים ברצף.
מנהיגים נותנים השראה (או: "מה הקשר בין יאנוש קורצ'אק לנלסון מנדלה"). מפגש + סדנא בהנחיה משותפת עם הסופרת תמר ורטה זהבי. המפגש כולל שיחה על הספרים "אני לא גנב" (מאת תמי שם טוב, הוצאת כנרת זמורה-ביתן) המתרחש בבית היתומים של קורצ'אק ו"מנדלה" (מאת תמר ורטה זהבי, הוצאת עם עובד), על נלסון מנדלה. הסופרות מדברות ביניהן ועם התלמידים על שני הגיבורים בספרים, על דרכי פעולתם ועל הדמיון ביניהם. בשלב השני מתחלקים התלמידים לארבע קבוצות ויוצאים לסדנת כתיב, בהנחיית הסופרות, שאורכה כשיעור. בשלב השלישי מתכנסות הקבוצות ומתקיימת הקראה.
מתאים לכיתות ד'-ח'. 3 שעות למפגש + סדנא. עד 70 ילדים.
תמי שם-טוב, סופרת ילדים ונוער, כלת פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים, כלת פרס ביאליק, פרס לאה גולדברג, פרס הספריות הציבוריות, פרס יד ושם, פרס דףדף ופרס ע"ש טרודי בירגר. בין ספריה "מהפכת התפוזים של מתי", "ואיך קוראים לך עכשיו", "אני לא גנב", "הסיפור של אליעזר בן יהודה", "רק בשביל מילי", "קונצרט בחולות", "מלכה בירושלים" ועוד. מנחה סדנת כתיבה בתוכנית לתואר שני בכתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה.