יש מי שטוענים שהילדים של היום לא יודעים לכתוב. מה דעתכם? ובכן, הרשו לי לספר לכם שהילדים של היום יודעים לכתוב (גם בלי ה-Chat GPT). הם יודעים אבל פוחדים. כי אנחנו פוחדים. כי התרגלנו לחשוב שאין לנו כישרון כתיבה, כי התרגלנו לפחד מקושי, מתסכול או מתחושת כישלון. כי התרגלנו לכבות את האש שבתוכנו. וכך גם הילדים והתלמידים שלנו.
שמי שני הדר, אני סופרת, מרצה ומנחת סדנאות כתיבה ואני רוצה לספר לכם על סדנת הכתיבה השנתית שלי (אגב, מספר המפגשים עומד לבחירתכם. אפשר לקיים מפגש שבועי על פני שנה שלמה ואפשר גם לקיים סדנה מוגבלת בזמן ובמפגשים. הכל הולך, העיקר שנכתוב ביחד).
סדנת הכתיבה שלי נועדה להעניק לתלמידים כלים משחררים ויצירתיים שבאמצעותם יוכלו לבטא את עצמם באמצעות הכתיבה, לפתח את דמיונם ואת כישורי הכתיבה וההבעה, לשפר את יכולות הביטוי שלהם ולגלות את הכותב הפנימי שבהם. הסדנה תכלול מגוון רחב של תרגילים, משחקים ומשימות כתיבה שיעודדו את התלמידים לחקור נושאים שונים, להתנסות בסגנונות כתיבה מגוונים ולפתח את קולם הייחודי.
מטרות הסדנה
- פיתוח יכולות כתיבה: שיפור טכניקות כתיבה בסיסיות, הרחבת אוצר המילים, והתנסות בסגנונות כתיבה מגוונים (שירה, סיפור קצר, דיאלוגים, גופי כתיבה ומבעים, זמנים וכו').
- עידוד היצירתיות: יצירת סביבה תומכת ומעודדת, המאפשרת לתלמידים לחקור את דמיונם ולבטא את עצמם באופן אותנטי.
- חיזוק הביטחון העצמי: עידוד התלמידים להאמין ביכולות הכתיבה שלהם ולשתף את יצירותיהם עם אחרים.
- הרחבת האופקים: הכרות עם מגוון רחב של סופרים וסופרות, ז'אנרים ספרותיים ונושאים ספרותיים.
- פיתוח חשיבה ביקורתית: התוודעות לטקסטים ספרותיים, זיהוי אלמנטים ספרותיים והתייחסות אליהם באופן ביקורתי.
נושאי הסדנה
סמסטר א'
- הכרות והתנסות: הכרות בין המשתתפים, הצגת מטרות הסדנה, התנסות בכתיבה חופשית וחימום כתיבה.
- כתיבה אישית: התמקדות בכתיבה על נושאים אישיים, כגון זיכרונות, חלומות ותחושות.
- כתיבה יצירתית: התנסות בסגנונות כתיבה שונים, כגון שירה, סיפור קצר ומכתב.
- כתיבה על בסיס טקסט: ניתוח טקסטים ספרותיים והשראה מהם לכתיבה אישית.
- כתיבה על בסיס תמונה: שימוש בתמונה כנקודת מוצא לכתיבה יצירתית.
סמסטר ב'
- כתיבה על בסיס מוזיקה: הקשבה למוזיקה והתייחסות אליה בכתיבה.
- כתיבה על בסיס חפץ: בחירת חפץ והתבוננות בו מזוויות שונות, המשמשות כבסיס לכתיבה.
- כתיבה ביוגרפית: כתיבה על אירועים משמעותיים בחיים.
- כתיבה על בסיס שאלה: התמודדות עם שאלות קיומיות באמצעות הכתיבה.
- כתיבה על בסיס דמות: יצירת דמות בדיונית והתמקדות בעולמה הפנימי.
- עריכה ומשוב: מתן משוב הדדי על הטקסטים שנכתבו.
שיטת ההוראה
הסדנה תתבסס על שילוב של הנחיות קצרות, תרגילים מעשיים, דיון קבוצתי ועבודה אישית. האווירה בסדנה תהיה תומכת ומעודדת, ותאפשר לכל משתתף להתקדם בקצב שלו.
אמצעים דידקטיים
- משחקי כתיבה
- תרגילי כתיבה מגוונים
- חשיפה לטקסטים ספרותיים
- דיון קבוצתי
- משובים אישיים וקבוצתיים
הערכה
הערכה תהיה מתמשכת ותתבסס על השתתפות פעילה, הגשת מטלות כתיבה ומשוב הדדי. בסוף הסדנה, כל משתתף יקבל תעודה המעידה על השתתפותו.
הערה: הסילבוס עשוי להשתנות בהתאם לצרכים ולרמת ההתפתחות של הקבוצה.
למי מיועדת הסדנה?
הסדנה מיועדת לתלמידי חטיבות ביניים ותיכונים המעוניינים לפתח את כישורי הכתיבה שלהם, לחקור את עולמם הפנימי ולהנות מהעולם המופלא של הכתיבה. אין צורך בניסיון קודם בכתיבה.
הערה: ניתן להתאים את הסילבוס לסוגות כתיבה ספציפיות, כגון כתיבה עיתונאית, כתיבה דרמטית או כתיבה אקדמית.